Μετά το μήνυμα των ευρωεκλογών, που πήρε ο καθένας από τους πολιτικούς αρχηγούς, ακολούθησε μικρή και μεγάλη αρθρογραφία για τη διεξοδική ανάλυση των αποτελεσμάτων και το «αύριο» της κάθε πολιτικής παράταξης.

Αντί λοιπόν ενός ακόμη άρθρου που θα επαναλάμβανε όσα έχουν ήδη γραφτεί, κάποιες παρατηρήσεις και διαπιστώσεις έχουν μεγαλύτερη σημασία.

Το αφήγημα του κυβερνώντος κόμματος περί σταθερότητας δεν «δούλεψε», δεν πέτυχε στον στόχο του. Δεν έγινε ιδιαίτερα πιστευτό από το μεγαλύτερο μέρος του εκλογικού σώματος, που θεώρησε ότι οι ευρωεκλογές είναι ευκαιρία διαμαρτυρίας ή και αδιαφορίας προς το σύνολο του πολιτικού συστήματος.

Για τα αφηγήματα των κομμάτων της αντιπολίτευσης δεν γίνεται λόγος, δεδομένου ότι το κοινό τους μήνυμα να «φύγει» ο Μητσοτάκης και η αλαζονεία του 41% δεν ήταν ούτε πρωτότυπο ούτε αποτελεσματικό, όπως αποδείχτηκε.

Οι αντισυστημικές ακροδεξιές δυνάμεις ενισχύθηκαν λόγω των δύσκολων συνθηκών ζωής, της ακρίβειας, των οικονομικών δυσκολιών, αλλά και ζητημάτων όπως το μεταναστευτικό, ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών και η ευρωπαϊκή άνοδος της Ακροδεξιάς.

Η αποχή έφτασε σε ιστορικό ρεκόρ. Τα αίτια πολλά. Από τη μία ο καύσωνας έστειλε τους πολίτες στις παραλίες και από την άλλη η απουσία εκλογικού διακυβεύματος στη διοίκηση του κράτους έπαιξε σημαντικό ρόλο.

Αν δεν είχε αλλάξει ο νόμος και οι ευρωεκλογές συνέπιπταν μαζί με τις αυτοδιοικητικές όπως το 2019, η αποχή θα είχε περιοριστεί.

Όμως ο κυριότερος λόγος είναι η αποξένωση των πολιτών από τα πολιτικά κόμματα. Δύο ξένοι στην ίδια χώρα. Το δυσάρεστο είναι ότι τα πολιτικά μας κόμματα, ενώ το καταλαβαίνουν, δεν κάνουν τίποτα για να το διορθώσουν.

Για να λέμε αλήθειες, τα τρία μεγάλα κόμματα έχουν ηττηθεί κατά κράτος, ό,τι κι αν προσπαθούν να ισχυριστούν. Μοναδικός κερδισμένος ο χώρος της Ακροδεξιάς, που συγκέντρωσε υψηλά ποσοστά, αν και κατακερματισμένος.

Στα highlights της βραδιάς των ευρωεκλογών είναι η παντελής απουσία των ακριβοπληρωμένων επικοινωνιολόγων, για να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα. Επέλεξαν το ασφαλές, να είναι μακριά από τα φώτα των τηλεοράσεων και «εκτός κάδρου» από τα δυσάρεστα γεγονότα της βραδιάς για τους πελάτες τους.

Όσο οι άνθρωποι της χάραξης επικοινωνιακής στρατηγικής των κομμάτων εξουσίας αρκούνται μόνο στο «διάβασμα» των νούμερων των δημοσκοπήσεων και δεν αφουγκράζονται τις «κρυφές» σκέψεις των πολιτών, θα έχουν αρνητικά αποτελέσματα για τους πελάτες τους.

 

του Θανάση Παπαμιχαήλ

Επικοινωνιολόγου, συγγραφέα Οδηγών Πολιτικής Αυτοβελτίωσης (Σ.Ο.Π.Α.)

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο