Εργαζόμενοι και συνταξιούχοι θα πληρώσουν λιγότερους φόρους από ελεύθερους επαγγελματίες
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης μιλάει στην «Political» και ανοίγει τα χαρτιά του για όλα όσα έχει προχωρήσει η κυβέρνηση για το νέο Υπερταμείο, για το μοντέλο ΔΕΗ που θα εφαρμοστεί σε άλλες ΔΕΚΟ, για το νέο Επενδυτικό Ταμείο που θα χρηματοδοτεί επενδύσεις πράσινης μετάβασης, γαλάζιας οικονομίας, ψηφιακού μετασχηματισμού κ.ά., ενώ τέλος εξηγεί γιατί το υπουργείο αποφάσισε να δώσει τη συγκεκριμένη λύση στη συγχώνευση μεταξύ της Τράπεζας Αττικής και της Παγκρήτιας Τράπεζας.
Έχετε καταθέσει σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο «Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας και των θυγατρικών της». Ποιο είναι το όραμά σας για το Υπερταμείο;
Στόχος της κυβέρνησης είναι το Υπερταμείο και οι θυγατρικές του να λειτουργούν πλέον με νέους κανόνες αποτελεσματικότητας και προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο. Είχαν γίνει προσπάθειες στο παρελθόν με στόχο τον οργανωτικό εκσυγχρονισμό τους, ωστόσο υπάρχουν πολλά που μπορούν να βελτιωθούν υιοθετώντας παράλληλα και σύγχρονες ευρωπαϊκές πρακτικές για να μπορέσουν να ενισχυθούν τόσο η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας όσο και να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση των πολιτών.
Θέλουμε το Υπερταμείο να αποκτήσει περισσότερο αναπτυξιακό προσανατολισμό και για αυτόν ακριβώς τον λόγο προβλέπεται και η ίδρυση του νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου που θα έχει, χωρίς αμφιβολία, αρκετά σημαντική συμβολή στη στήριξη της επενδυτικής προσπάθειας της Ελλάδας. Θέλουμε επίσης οι οκτώ θυγατρικές εταιρείες του Υπερταμείου, όπως είναι τα ΕΛΤΑ και οι δημόσιες συγκοινωνίες, να μετεξελιχθούν σε «μικρές ΔΕΗ», να αποκτήσουν δηλαδή μεγαλύτερη ευελιξία στη διαδικασία προσλήψεων και προμηθειών αλλά και να μπορούν να προσελκύουν ευκολότερα ικανά στελέχη από την αγορά.
Η ακινησία δεν ωφελεί κανέναν και σίγουρα δεν ωφελεί τους πολίτες και την αναπτυξιακή προοπτική της πατρίδας μας. Τόσο το Υπερταμείο όσο και οι θυγατρικές του μπορούν να συμβάλουν σε αυτή την προσπάθεια, αρκεί να λειτουργούν με όρους 21ου αιώνα, απαλλαγμένες από νοοτροπίες και βαρίδια που δεν τους επιτρέπουν να λειτουργούν στο έπακρο προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.
Αναφέρεστε σε θυγατρικές εταιρείες του Υπερταμείου που θέλετε να τις μετατρέψετε σε «μικρές» ΔΕΗ. Ποιο είναι το σχέδιο γι’ αυτές;
Θέλουμε να γίνει μια νέα αρχή σε αυτές τις εταιρείες. Και για να γίνει αυτό θα πρέπει να υιοθετήσουμε μεθόδους και τρόπους καλής λειτουργίας που έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία διεθνώς, στην Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα! Η περίπτωση της ΔΕΗ, όπου από το χείλος της καταστροφής το 2019 κατάφερε να πρωταγωνιστεί σήμερα στον ενεργειακό τομέα, αποτελεί για εμάς «πιλότο» και για αντίστοιχες παρεμβάσεις. Στην κατεύθυνση αυτή, στο νομοσχέδιο προβλέπονται πέντε σημαντικές αλλαγές. Προβλέπεται η δυνατότητα προσέλκυσης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα με απλή διαδικασία και για συγκεκριμένη διάρκεια θητείας (4 έτη με δυνατότητα ανανέωσης μια φορά). Μέχρι σήμερα η διαδικασία που ισχύει απαιτεί πολύ χρόνο και είναι εξαιρετικά γραφειοκρατική και αποτρεπτική για όποιον ενδιαφέρεται σοβαρά να διεκδικήσει μια θέση στελέχους. Θέλουμε επίσης να δώσουμε περισσότερη ευελιξία στις αμοιβές των στελεχών για να μπορέσουμε να προσελκύσουμε αρκετά ικανά στελέχη από τον ιδιωτικό τομέα.
Προβλέπονται επιπλέον πιο ευέλικτες διαδικασίες προσλήψεων του προσωπικού τους, με περιορισμένο αλλά ουσιαστικό ρόλο του ΑΣΕΠ, αλλά και πιο ευέλικτες προμήθειες, σύμφωνα πάντα με το ενωσιακό δίκαιο. Και, φυσικά, η συγκρότηση των ανεξάρτητων πειθαρχικών συμβουλίων θα γίνεται πλέον χωρίς τη συμμετοχή συνδικαλιστών που ίσχυε μέχρι σήμερα! Ο ρόλος των συνδικαλιστών άλλωστε δεν είναι να λαμβάνουν αποφάσεις πειθαρχικού περιεχομένου αλλά να αγωνίζονται για τα δικαιώματα των συναδέλφων τους. Με τις παραπάνω αλλαγές μπορούν να αντιμετωπιστούν σε μεγάλο βαθμό τα σημαντικά προβλήματα λειτουργίας των εταιρειών αυτών και τα οποία έχουν άμεση αντανάκλαση στην καθημερινότητα και την εξυπηρέτηση εκατομμυρίων πολιτών (λχ στις προμήθειες ανταλλακτικών για τα λεωφορεία).
Υπάρχει και διάταξη που μεθοδεύει την απορρόφηση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Στήριξης και του ΤΑΙΠΕΔ στο Υπερταμείο. Γιατί γίνεται αυτό; Δεν διατηρεί ακόμα το ΤΧΣ μετοχές στις μεγάλες συστημικές τράπεζες;
Η αποστολή τόσο του ΤΑΙΠΕΔ όσο και του ΤΧΣ έχει σε πολύ μεγάλο βαθμό ολοκληρωθεί. Άλλωστε, με βάση τον συστατικό του νόμο, το ΤΧΣ έχει διάρκεια ως την 31η Δεκεμβρίου 2025. Γι’ αυτό λοιπόν προωθούμε την συγχώνευση διά της απορροφήσεως των δύο αυτών οργανισμών στο Υπερταμείο, κάτι που θα μειώσει σημαντικά τα διοικητικά κόστη και θα προσδώσει μεγαλύτερη οργανωτική ευελιξία στο Υπερταμείο προκειμένου να ανταποκριθεί στην αποστολή του. Και όλα αυτά χωρίς να θιγεί το εργασιακό καθεστώς των υπαλλήλων σε κανέναν από τους προς απορρόφηση οργανισμούς.
Η κίνηση αυτή, τέλος, έχει και έναν συμβολικό χαρακτήρα, καθώς τόσο το ΤΧΣ όσο και το ΤΑΙΠΕΔ υπήρξαν οργανισμοί που δημιουργήθηκαν τον καιρό της κρίσης. Με το νέο Υπερταμείο και την απορρόφηση των δύο οργανισμών τους από αυτό κλείνουμε οριστικά ένα επίπονο κεφάλαιο για την ελληνική οικονομία και ανοίγουμε ένα καινούργιο, όπου η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας αποκτά αποκλειστικά εθνικά χαρακτηριστικά.
Ποιος θα είναι ο σκοπός του νέου Επενδυτικού Ταμείου και πώς θα γίνει η σύστασή του; Σε ποιους τομείς θα επενδύει και από πού θα προέρχονται τα κεφάλαιά του;
Το νέο Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο θα αποτελέσει ένα ισχυρό επενδυτικό εργαλείο για τη χώρα μας, αντίστοιχο με εκείνα που λειτουργούν στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το οποίο θα παρέχει κίνητρα για αναπτυξιακές πρωτοβουλίες ιδιαίτερα σε τομείς που δεν καλύπτονται επαρκώς από τους σημερινούς επενδυτές, αλλά έχουν προστιθέμενη αξία για την οικονομία. Αναφέρομαι πχ σε επενδύσεις πράσινης μετάβασης, κυκλικής οικονομίας, γαλάζιας οικονομίας και τεχνολογικού και ψηφιακού μετασχηματισμού, καθώς και στρατηγικών και κρίσιμων ορυκτών πρώτων υλών, σε ενεργειακές επενδύσεις και στις αντίστοιχες υποδομές και δίκτυα, σε κλάδους μεταφορών και συναφών υποδομών, σε τεχνολογικούς κλάδους και σε επενδύσεις τεχνολογιών κατανεμημένου καθολικού (blockchain), τεχνητής νοημοσύνης κλπ.
Για τη δημιουργία του Ταμείου το Υπερταμείο θα διαθέσει 300 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή το ήμισυ του ποσού που θα εισπράξει από την επαναμεταβίβαση των μετοχών της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ στο Δημόσιο. Το νέο αυτό Ταμείο θα μπορεί να λειτουργεί και ως συνεπενδυτής με άλλα Ταμεία και φορείς, κυρίως με μειοψηφικές συμμετοχές στις επενδύσεις ή με υβριδικά εργαλεία, ενώ η επιλογή της διοικητικής ομάδας που θα το στελεχώσει θα γίνεται από το Υπερταμείο με κριτήρια την επιστημονική κατάρτισή τους και την αποδεδειγμένη πολυετή εμπειρία σε θέματα χρηματοοικονομικά, επενδύσεων, χρηματοδοτήσεων μεγάλων έργων κλπ.
Το νέο Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο δεν έχει στόχο να ανταγωνιστεί υφιστάμενα funds, αλλά να καλύψει το κενό που υφίσταται σε δυναμικούς τομείς της οικονομίας που θα μπορέσουν να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, περισσότερη ανάπτυξη και μεγαλύτερη εξωστρέφεια.
Ο κόσμος των ελεύθερων επαγγελματιών περιμένει ακόμα τις αλλαγές στο νομοσχέδιο για τη φορολόγησή τους. Πότε θα έρθουν και τι θα περιλαμβάνουν;
Για να ανακοινώσουμε τις όποιες αλλαγές μπορεί να προκύψουν στον νόμο θα πρέπει πρώτα ο νόμος να εφαρμοστεί! Και εδώ ακριβώς βρισκόμαστε τώρα. Θα πρέπει όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες να υποβάλουν πρώτα τις φορολογικές τους δηλώσεις και να γίνει η εκκαθάριση του φόρου τους με βάση τον νέο τρόπο φορολόγησής τους. Και στη συνέχεια, έχοντας όλα τα δεδομένα στα χέρια μας, θα εξετάσουμε όλες τις διαθέσιμες επιλογές.
Θέλω ωστόσο να τονίσω το εξής: ο νόμος προβλέπει τη δυνατότητα αμφισβήτησης του φόρου εισοδήματος από τους ελεύθερους επαγγελματίες. Μέχρι σήμερα ωστόσο μόνο τρεις στους 10.000 -δηλαδή 129 σε ένα πλήθος 408.000 που έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση- έχουν προχωρήσει σε αμφισβήτηση! Καταλαβαίνω πως δεν είναι ευχάριστο μέτρο για κάποιους, αλλά αν ήταν τόσο άδικη η φορολόγηση, εφόσον υπάρχουν δυνατότητες αμφισβήτησης, θα τις εκμεταλλεύονταν περισσότερο.
Η πραγματικότητα πάντως είναι ότι φέτος έπειτα από πολλές δεκαετίες ο μέσος εργαζόμενος και συνταξιούχος θα πληρώσει λιγότερους φόρους από τον μέσο ελεύθερο επαγγελματία. Και αυτό είναι ένα στοιχείο που περιγράφει την ενίσχυση της κοινωνικής και φορολογικής δικαιοσύνης που επιδιώκουμε. Είμαστε κυβέρνηση όλων των Ελλήνων. Και δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να κάνουμε εκπτώσεις ή πισωγυρίσματα σε μεταρρυθμίσεις που συμβάλουν στην άρση αδικιών.
Έπεσαν οι υπογραφές για τη συγχώνευση Attica Bank και Παγκρήτιας Τράπεζας. Ο ΣΥΡΙΖΑ σάς επιτέθηκε γι’ αυτή την πρωτοβουλία. Τι απαντάτε;
Αποτελεί πολιτικό θράσος ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος έκλεισε τις τράπεζες, να ασκεί κριτική σε μία πολιτική που επιχειρεί -και έχει σε μεγάλο βαθμό καταφέρει- να ανατάξει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Το δείχνουν αυτό η μείωση των κόκκινων δανείων των τραπεζών, η αύξηση των καταθέσεων, η έστω με σκαμπανεβάσματα ενίσχυση της τραπεζικής πιστωτικής επέκτασης, η επιστροφή στην κερδοφορία του τραπεζικού συστήματος, η συνακόλουθη ενίσχυση της κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών. Πάνω από όλα το δείχνει η επιτυχημένη υλοποίηση της αποεπένδυσης του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) από το μετοχικό κεφάλαιο των τραπεζών που ξεπέρασε και τις πιο αισιόδοξες προσδοκίες. Και ήταν, επίσης, ψήφος εμπιστοσύνης στο τραπεζικό μας σύστημα και την ελληνική οικονομία.
Στο ίδιο πλαίσιο κινείται και η λύση στην οποία κατέληξε το ΤΧΣ για τη συγχώνευση της Attica Bank με την Παγκρήτια για τη δημιουργία του λεγόμενου 5ου πυλώνα του τραπεζικού συστήματος και την ενίσχυση του ανταγωνισμού στο τραπεζικό σύστημα προς όφελος της ανάπτυξης και των καταναλωτών. Η λύση αυτή ήταν η βέλτιστη. Ήταν μία λύση κοινής λογικής. Και αυτό διότι πρώτον, οδηγεί σε μια σειρά από οφέλη, όπως είναι η εξουδετέρωση της όποιας απειλής για τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος. Δεύτερον αποτρέπει ζημιές στην περίπτωση εκροής καταθέσεων. Και, τρίτον, δεν υπήρχε κάποιος άλλος επενδυτής. Ας μας πει ο ΣΥΡΙΖΑ τι θα ήθελε; Να καταρρεύσουν αυτές οι δύο τράπεζες, με τις όποιες επιπτώσεις θα είχε αυτό στις καταθέσεις των πελατών τους αλλά και στην ίδια τη σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος; Είναι σαφές ότι παρά την αλλαγή ηγεσίας του, ο ΣΥΡΙΖΑ τίποτα δεν δείχνει να έχει μάθει τα χρόνια που βρίσκεται στην αντιπολίτευση.

