«Κάθε μεταρρύθμιση θέλει τον χρόνο της»
Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή μιλάει στο «Π» για τις πρωτοβουλίες του υπουργείου Παιδείας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και απαντά στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με τις συγχωνεύσεις τμημάτων.
Η ΝΔ παρουσιάζει μια δημοσκοπική «πτώση» στις τελευταίες μετρήσεις. Θεωρείτε ότι οι πολίτες δεν εμπιστεύονται πλέον την κυβέρνηση και κοιτάνε προς άλλα κόμματα;
Όπως και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε, στην ομιλία του από το βήμα της 88ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης: «Οι κυβερνήσεις κρίνονται σε ορίζοντα τετραετίας. Είναι πολύ σαφές ότι κάποιες από τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις τις οποίες υλοποιεί αυτή η κυβέρνηση, προφανώς, ακόμα δεν έχουν γίνει αισθητές στους πολίτες».
Κάθε μεταρρύθμιση θέλει τον χρόνο της για να λειτουργήσει, να φέρει αποτελέσματα και, μέσω αυτών, να πείσει την κοινωνία και να τύχει ευρύτερης αποδοχής. Αυτός ο πολιτικός χρόνος για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει ορίζοντα το 2027, οπότε και θα ολοκληρώσουμε τη δεύτερη τετραετία μας προσηλωμένοι στο κυβερνητικό μας πρόγραμμα. Είναι χρόνος ποιοτικός, χρόνος ουσιαστικός, χρόνος για σκληρή και διαρκή δουλειά, χρόνος για να περάσουμε τις μεταρρυθμίσεις, για τις οποίες έχουμε δεσμευτεί και για τις οποίες έχουμε λάβει ισχυρή εντολή εμπιστοσύνης από τον ελληνικό λαό.
Η κυβέρνηση εργάζεται με συνέπεια, ώστε η δημοσκοπική της εικόνα να αποτυπώνει, σταθερά ως προς τη διάρκεια και ανοδικά ως προς την πορεία, την πραγματική μεταρρυθμιστική επιτάχυνση και εφαρμογή, που έχουμε πετύχει.
Διανύουμε τον έκτο χρόνο διακυβέρνησης. Υπάρχει μεταρρυθμιστική κόπωση στην κυβέρνηση;
Η συγκεκριμένη διατύπωση περί μεταρρυθμιστικής κόπωσης είχε σύντομη «θητεία», στην προσπάθεια δημιουργίας εντυπώσεων, οι οποίες όλες καταρρίφθηκαν από την ομιλία του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ. Διανύουμε τον έκτο χρόνο διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και οι μεταρρυθμίσεις συνεχίζονται με αμείωτη ένταση, όπως και η υλοποίηση έργων και δράσεων. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε ξεκάθαρα τον μεταρρυθμιστικό ρυθμό μέχρι το 2027 μέσα από ένα συγκροτημένο πλάνο για την τετραετία και όχι έναν σχεδιασμό με ετήσια στόχευση, όπως είθισται ανάμεσα στις ΔΕΘ. Η προτεραιότητα δίνεται στην καθημερινότητα των πολιτών, στην αύξηση των μισθών και στη γρηγορότερη σύγκλιση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, στο στεγαστικό, στο δημογραφικό.
Η νέα σχολική χρονιά ξεκινάει με πολλές αλλαγές. Μία από αυτές είναι το «κινητό στην τσάντα» των μαθητών. Πόσο αισιόδοξοι είστε ότι θα πείσετε τους μαθητές να αποχωριστούν το κινητό τους και πώς θα λειτουργήσει αυτό το μέτρο, σε περίπτωση που οι μαθητές δεν συμμορφωθούν;
Η νέα σχολική χρονιά μόλις ξεκίνησε και θα ήθελα, μέσα και από το φιλόξενο έντυπό σας, να στείλω τις ευχές μου σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς για μια δημιουργική και ενδιαφέρουσα διαδρομή στο σχολικό περιβάλλον. Η εκπαιδευτική κοινότητα ζητούσε, πολύ ορθά, την αυστηροποίηση στην αντιμετώπιση του φαινομένου της χρήσης των κινητών τηλεφώνων στο σχολικό περιβάλλον και εμείς δίνουμε στους εκπαιδευτικούς τα απαραίτητα αυτά εργαλεία.
Πιθανότατα γνωρίζετε ότι προϋπήρχε μια εγκύκλιος που απαγόρευε τα κινητά τηλέφωνα στα σχολεία, όμως δεν προβλεπόταν ένα πλαίσιο συνεπειών για τη χρήση τους. Με την παρότρυνση «τα κινητά στην τσάντα», απευθυνόμαστε στις μαθήτριες και στους μαθητές και ελπίζουμε στη συνεργασία τους. Το ξέρουν άλλωστε και οι ίδιοι, πέρα από τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, ότι αυτό το μέτρο είναι για τη δική τους προστασία και ευημερία.
Απαγορεύεται, λοιπόν, ρητά, η εμφανής κατοχή και η χρήση ακόμη και στο διάλειμμα, ενώ σε διαφορετική περίπτωση θα υπάρχει μία μέρα αποβολή. Σε περίπτωση, τώρα, που βιντεοσκοπηθεί ένα παιδί σε μια πολύ ευαίσθητη στιγμή του, αυτός ο οποίος βιντεοσκοπεί θα βρίσκεται αντιμέτωπος με αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη προχωρήσει σε περίπου 10.000 διορισμούς εκπαιδευτικών. Επαρκούν; Με πόσα κενά εκπαιδευτικών ξεκινάει η νέα σχολική χρονιά;
10.000 διορισμοί φέτος, που προστίθενται στους 27.500 και δίνουν ένα σύνολο 37.500 διορισμών, σε πέντε χρόνια, από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Φέτος, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση οι διορισμοί ξεπερνούν τους 2.800, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι περισσότεροι από 5.000 ενώ στην ειδική αγωγή καλύπτονται περισσότερες από τετραπλάσιες, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, θέσεις ειδικοτήτων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και οκταπλάσιες θέσεις Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού σε όλες τις ειδικότητες. Επιπλέον, με την υπό υλοποίηση στρατηγική του υπουργείου Παιδείας, με την εκκίνηση της σχολικής χρονιάς θα έχουν καλυφθεί σχεδόν στο σύνολό τους οι ανάγκες παράλληλης στήριξης για τις μαθήτριες και τους μαθητές των τάξεων νηπιαγωγείου, Α’ και Β’ Δημοτικού.
Οι διορισμοί των εκπαιδευτικών θα συνεχιστούν με την ίδια ένταση και τα επόμενα χρόνια, ώστε να αντιστραφεί το ποσοστό μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών και οι αναπληρωτές να καλύπτουν μόνο έκτακτες ανάγκες. Στόχος μας είναι, κάθε χρόνο, να έχουμε τα λιγότερα, δυνατά, κενά και όσα προκύπτουν να τα καλύπτουμε τάχιστα, για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων και την ομαλή διεξαγωγή της μαθησιακής διαδικασίας. Ήδη, για τη σχολική χρονιά 2024-2025 έχουμε προσλάβει 28.000 αναπληρωτές.
Η κάλυψη των κενών στα σχολεία είναι μια άσκηση πεδίου που γίνεται κάθε χρόνο και οι αποφάσεις προκύπτουν από τη συνεννόηση και τη συνεργασία του αρμόδιου Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής με τους περιφερειακούς διευθυντές, με στόχο τον εξορθολογισμό των απαιτήσεων.
Η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση ότι προσπαθεί να κρύψει τα κενά που υπάρχουν με τις συγχωνεύσεις τμημάτων που γίνονται. Τι απαντάτε;
Αρχικά, θα ήθελα να τονίσω ότι οι αποφάσεις για τις συγχωνεύσεις τμημάτων σχολικών μονάδων αφορούν μόνο περίπου 900 από τα 71.000 τμήματα της επικράτειας και περιπτώσεις που είναι απολύτως προφανείς. Στις περισσότερες περιπτώσεις καταργήσεων τμημάτων και μεταγραφών σε άλλο σχολείο, οι αποστάσεις από την παλιά σχολική μονάδα στη νέα είναι πολύ κοντινές.
Ναι, αντιδράσεις υπάρχουν αλλά η καλύτερη κατανομή μέσω των συγχωνεύσεων είναι απαραίτητη, καθώς γίνεται στο πλαίσιο του εξορθολογισμού τμημάτων και στοχεύει σε καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα, όπως έχει τονίσει και ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης περιγράφοντας τη συγκεκριμένη κυβερνητική γραμμή. Οι λόγοι των συγχωνεύσεων είναι εκπαιδευτικοί και όχι οικονομικοί. Δεν γίνεται να έχουμε τους περισσότερους εκπαιδευτικούς στην ΕΕ και, ταυτόχρονα, τα περισσότερα κενά.
Με βάση τα στοιχεία που έχετε στη διάθεσή σας, στην Ελλάδα κατά μέσο όρο πόσοι μαθητές αντιστοιχούν σε κάθε εκπαιδευτικό; Και αντίστοιχα, τι ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες;
Ξεκινάμε από την απόλυτη προτεραιότητά μας, που είναι η παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης και η καλύτερη δυνατή οργάνωση και λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος. Στη χώρα μας, με 200.000 εκπαιδευτικούς και με τον μαθητικό πληθυσμό που έχουμε, προκύπτει το 8,2 μαθητές ανά εκπαιδευτικό την ίδια στιγμή που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 12,1, άρα συγκριτικά έχουμε μια εξαιρετικά καλή αναλογία.
Σύμφωνα με τα δεδομένα των σχολικών τάξεων στην Ελλάδα, τώρα, ο μέσος όρος μαθητών σε μια τάξη στο Νηπιαγωγείο είναι 16 από 17 πέρσι, στο Δημοτικό είναι επίσης 16, στο Γυμνάσιο είναι 21 και στο Λύκειο είναι 19 από 21 πέρσι. Και θα προσπαθούμε διαρκώς να βελτιώνουμε αυτήν τη συνθήκη, κάνοντας καλύτερες κατανομές εκπαιδευτικών.
Ψηφιακό φροντιστήριο. Πότε ξεκινάει η εφαρμογή του και ποιους μαθητές αφορά;
Το ψηφιακό φροντιστήριο για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου αποτελεί τη μεγάλη καινοτομία της φετινής σχολικής χρονιάς. Η λειτουργία του ξεκινά, πιλοτικά, στις 16 Σεπτεμβρίου και θα αφορά χιλιάδες μαθητές σε όλη τη χώρα. Κάθε υποψήφιος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων, θα μπορεί να παρακολουθεί ζωντανά απογευματινές παραδόσεις για το σύνολο της ύλης στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, συμπεριλαμβανομένων των ειδικών μαθημάτων, όπως γραμμικό και αρχιτεκτονικό σχέδιο, γερμανικά και γαλλικά.
Σε δεύτερο χρόνο, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’ Λυκείου θα αξιοποιήσουν το ζωντανό φροντιστήριο με δυνατότητα υποβολής ερωτήσεων στους 98 εκπαιδευτικούς που έχουν αναλάβει την ενισχυτική διδασκαλία, στα 45 μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά τον Ιούνιο. Επίσης, η διδασκαλία θα αφορά και 10 μαθήματα Ειδικής Αγωγής για τα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και Λύκεια.
Παράλληλα, το ψηφιακό φροντιστήριο παρέχει τη δυνατότητα στους μαθητές όλων των υπόλοιπων τάξεων να παρακολουθούν το σύνολο της διδακτέας ύλης σε ηλεκτρονική μορφή. Στο digitalschool.gov.gr έχουν, ήδη, ανεβεί βιντεοσκοπημένες διαλέξεις από εκπαιδευτικούς στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών της Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου και το ίδιο μοντέλο ψηφιακού μαθήματος θα λειτουργήσει για το σύνολο της ύλης από την Ε’ Δημοτικού μέχρι και τη Β’ Λυκείου.
Σημαντικό κομμάτι του ψηφιακού σχολείου είναι και οι αυτόνομες τάξεις. Η Γαύδος το 2024 και οι Αρκιοί το2025 γίνονται οι δύο πρώτες απομακρυσμένες περιοχές που αποκτούν σχολεία με φυσική παρουσία τριών εκπαιδευτικών, βασικών ειδικοτήτων, σε συνδυασμό με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα. Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές παραμένουν στον τόπο διαμονής τους και αποκτούν πρόσβαση στην εκπαίδευση, ενώ, παράλληλα, μέσω του ψηφιακού φροντιστηρίου, μπορούν να παρακολουθούν και τις πρότυπες φροντιστηριακές παραδόσεις.
Πώς είναι τώρα η κατάσταση στον Βόλο με τα νεκρά ψάρια; Υπάρχουν κυβερνητικές ευθύνες;
Λόγω της έντονης ανησυχίας των κατοίκων και της κοινής γνώμης και της έκτασης της μεγάλης οικολογικής καταστροφής των νεκρών ψαριών, που είχαν εγκλωβισθεί στο παραλιακό μέτωπο της πόλης του Βόλου, ήμουν από την πρώτη στιγμή σε στενή συνεργασία με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θόδωρο Σκυλακάκη. Ευθύνες για το πώς δημιουργήθηκε η κατάσταση αυτή δεν θα αποδώσω εγώ, καθώς την υπόθεση ερευνά η Δικαιοσύνη.
Ευτυχώς, η κατάσταση έχει ομαλοποιηθεί πλήρως, το λιμάνι, οι παραλίες και οι ακτές έχουν καθαριστεί από τα συνεργεία της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Επίσης, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση του Λιμεναρχείου Βόλου, μετά τα αποτελέσματα των εργαστηριακών αναλύσεων που έδειξαν ότι τα νερά στις ακτές του Παγασητικού είναι κατάλληλα, καθαρά και εξαιρετικής διαύγειας, έχουμε την άρση της απαγόρευσης για κολύμβηση σε παραλίες της ευρύτερης περιοχής του Βόλου.

