Με μικρότερες αγορές και χωρίς… πολυτέλειες θα περάσει τις γιορτές ο ένας στους τρεις Έλληνες καταναλωτές, καθώς η ακρίβεια και οι αυξημένες υποχρεώσεις των νοικοκυριών περιορίζουν σημαντικά την αγοραστική δύναμη.
Σύμφωνα με έρευνα της Ernst & Young, ένας στους τρεις καταναλωτές θα ξοδέψει λιγότερα σε εορταστικές αγορές, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Πιο συγκεκριμένα, το 36% δηλώνει ότι θα ξοδέψει λιγότερα χρήματα κατά την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, το 54% περίπου τα ίδια με πέρυσι, 4% περισσότερα και 6% δεν θα προβεί καθόλου σε αγορές. Με βάση την ηλικία, μόλις το 26% των ερωτηθέντων στο ηλικιακό εύρος 18-29 ετών δήλωσε ότι θα ξοδέψει λιγότερα ή καθόλου, ενώ το ποσοστό αυτό διπλασιάζεται στην ηλικιακή ομάδα 50-64 (φτάνει στο 50%). Σύμφωνα με την έρευνα, για το 95% των ερωτηθέντων, βασικό κριτήριο αποτελεί η τιμή, ενώ για το 65% έχει σημασία η ποιότητα. Το 55% αποδίδει ιδιαίτερη σημασία αν το προϊόν βρίσκεται σε προσφορά, ενώ το 28% της ηλικιακής ομάδας 18-29 ετών δείχνει αυξημένο ενδιαφέρον στη μάρκα του προϊόντος που θέλει να αγοράσει.
Βαρόμετρο για την καταναλωτική συμπεριφορά κατά την εορταστική περίοδο είναι το… σούπερ μάρκετ, καθώς το φαγητό αποτελεί την απόλυτη προτεραιότητα των νοικοκυριών. Από εκεί και πέρα, οι υποχρεώσεις για την πληρωμή στεγαστικών δανείων, ενοικίων, λογαριασμών ρεύματος και θέρμανσης, φροντιστηρίων, τελών κυκλοφορίας κ.λπ., θα καθορίσουν και το μέγεθος των δαπανών για… περιττές αγορές, κατά την εορταστική περίοδο. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι καθοριστικός παράγοντας για τη συμπεριφορά των καταναλωτών είναι το δώρο των Χριστουγέννων στους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα, αλλά και οι ενισχύσεις που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση για μεγάλο αριθμό πολιτών, μπορεί να βάλουν… πλάτη στις λεγόμενες «αγορές της τελευταίας στιγμής».