Την δυσφορία που έζησαν «πίσω από τις λαμαρίνες» ανέφεραν
όσοι είχαν μαγαζιά στη πόλη
Από την αισιοδοξία ενός νέου έργου που θα άλλαζε τη δυναμική της Θεσσαλονίκης, στις καθυστερήσεις, στις λαμαρίνες και στην απογοήτευση. Πλέον ελπίδα για τα όσα επιφυλάσσει το μέλλον. Αυτή είναι η κατάσταση για τους πρώην μετρόπληκτους καταστηματάρχες, οι οποίοι με την έναρξη της λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης αναμένουν μεγαλύτερη κινητικότητα στις επιχειρήσεις τους.
Αυτοί που άντεξαν, περιμένοντας την ολοκλήρωση του έργου και περνώντας την οικονομική και την πανδημική κρίση, θέλουν να γευτούν πια το πλήρωμα του χρόνου. «Ξεκινήσαμε με αισιοδοξία. Όσο περνούσε όμως ο καιρός ήρθε η απογοήτευση και δεν υπήρχε πλέον εμπιστοσύνη στα λόγια των αρμόδιων. Υπάρχει ακόμη κόσμος που εξαιτίας των λαμαρινών, με ρωτάει πότε άνοιξε το μαγαζί. Λόγω των λαμαρινών δεν μας βλέπανε», επισημαίνει στην Karfitsa ο Ηλίας Χρήσιμος, ιδιοκτήτης δισκοπωλείου δίπλα στο σταθμό Ανάληψη του μετρό.
«Το διάστημα πριν κυκλοφορήσει το μετρό είχαμε τις λαμαρίνες. Έκλεισαν 33 επιχειρήσεις στην περιοχή μου. Ο μοναδικός που έμεινε ήμουν εγώ. Ο δρόμος ξεκίνησε να κλείνει με τις λαμαρίνες του μετρό, όταν άρχισε η οικονομική κρίση, το 2009. Ήταν δύσκολα. Για μένα ήταν σημείο αναφοράς όταν έφυγαν οι λαμαρίνες. Πριν ακόμη ξεκινήσει τη λειτουργία του το μετρό, με το που έφυγαν οι λαμαρίνες, είδα αύξηση στην κίνηση του καταστήματός μου», προσθέτει.
«Όταν ξεκινούσε το έργο, κανείς δε φανταζόταν αυτό που θα συνέβαινε»
Η Αγνή Λαμπροπούλου, οπτικός με κατάστημα απέναντι από το σταθμό Βενιζέλου, σημειώνει στην Karfitsa ότι αν γνώριζε πόσο θα καθυστερούσε η παράδοση του έργου, δεν θα είχε μείνει στην περιοχή.
«Όταν ξεκινούσε το έργο, κανείς δε φανταζόταν αυτό που θα συνέβαινε. Κι εμείς αν το γνωρίζαμε ότι θα κρατήσει 18 χρόνια το έργο, μπορεί και να μην ήμασταν εδώ ακόμη. Έκλεισαν πολλές επιχειρήσεις. Ο δρόμος έχει στη σειρά 25 μικρά μαγαζιά και λέγαμε ότι το 90% αυτών ήταν κλειστά. Έχουμε ζήσει εποχές όπου οι λαμαρίνες ήταν στο μισό μέτρο, είχαμε κλειστούς δρόμους, δεν υπήρχε πρόσβαση», σημειώνει.
Και προσθέτει: «Το χειρότερο ήταν όταν δεν υπήρχε καθόλου πρόσβαση στο κατάστημα. Δεν υπήρχαμε. Όταν ήταν όλα κλειστά εδώ, δεν υπήρχαμε. Ούτε διάβαση δεν υπήρχε. Ήταν τραγικό. Κρατηθήκαμε με την προσωπική μας πελατεία, τον επαγγελματισμό μας, την επαφή μας. Σίγουρα χάσαμε πολλά. Θα προσπαθήσουμε όμως σιγά σιγά να ανακτήσουμε όσα χάσαμε. Προχωράμε με ψηλά το κεφάλι».
Πλέον υπάρχει αισιοδοξία αλλά και ελπίδα για το πώς θα αλλάξει τον οδικό χάρτη το μετρό Θεσσαλονίκης. «Έχει αλλάξει η αισθητική της περιοχής. Έχει αλλάξει η ψυχολογία μας. Έρχεται περισσότερος κόσμος. Ήταν κάτι που το περιμέναμε 18 χρόνια. Είναι δύσκολο να αναπληρώσουμε το κενό που έχει δημιουργηθεί, αλλά σίγουρα περιμένουμε καλύτερες μέρες», σύμφωνα με την κα. Λαμπροπούλου.
Πρόεδρος ΕΣΘ: «Να μη ζητούν παράλογα ενοίκια από τους καταστηματάρχες»
Το μετρό θα φέρει ανάπτυξη στις επιχειρήσεις, επισημαίνει από την πλευρά του στην Karfitsa ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης, ο οποίος τονίζει όμως ότι στα χρόνια των λαμαρινών πολλές ήταν οι επιχειρήσεις που δεν άντεξαν και έβαλαν λουκέτο.
Ειδικότερα: «Υπάρχει μεγαλύτερη κινητικότητα στον άξονα του μετρό. Αυτό φυσικά θα φέρει καλύτερα αποτελέσματα στους επαγγελματίες των εμπορικών επιχειρήσεων. Ωστόσο θα πρέπει να δούμε κι άλλες παραμέτρους. Άρχισαν κάποιοι ιδιοκτήτες να ζητούν παράλογα ενοίκια και αυξήσεις. Δε θα έπρεπε να συμβεί αυτό. Θα έπρεπε να εκτιμήσουν τους επαγγελματίες οι οποίοι άντεξαν, έμειναν και τους παρείχαν ένα εισόδημα όλο αυτό το διάστημα πίσω από τις λαμαρίνες. Οι επαγγελματίες είχαν τεράστια πτώση τζίρου. Και δεν είναι μόνο η κρίση που έφεραν οι λαμαρίνες. Είχαμε και την οικονομική κρίση και τον κορωνοϊό. Το μετρό φυσικά θα φέρει ανάπτυξη».