Σαρωτικές αλλαγές φέρνει ο νέος ΚΟΚ που ψηφίστηκε από τη Βουλή. Η
τεχνολογία στην υπηρεσίατης Τροχαίας και οι «καμπάνες» για τους υπότροπους.
Νόμος του κράτους -και μάλιστα με ευρύτατη πλειοψηφία- είναι εδώ και λίγα 24ωρα ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, με το νέο πλαίσιο να δίνει έμφαση στην πρόληψη και να υιοθετεί κουλτούρα εξοντωτικών ποινών στην περίπτωση σοβαρών τροχαίων παραβάσεων
Όπως γράφει ο Κώστας Παπαδόπουλος στην εφημερίδα «Παρασκηνιο», «ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν στοχεύει στην τιμωρία, αλλά στην πρόληψη. Δεν πρόκειται για αυστηρότητα χάριν εντυπώσεων. Είναι μια αναγκαία απάντηση σε σκληρά δεδομένα, που μεταφράζονται σε ζωές που χάνονται», είναι η φράση του αν. υπουργού Κωνσταντίνου Κυρανάκη, που δίνει το στίγμα των αλλαγών. Στόχος η μείωση των τροχαίων απ’ τα οποία προκαλείται θάνατος ή βαριά σωματική βλάβη (σ.σ. ακόμη και αναπηρία), μέσω της αυστηροποίησης των ποινών για τις πλέον επικίνδυνες παραβάσεις. Στο στόχαστρο μπαίνουν η κατανάλωση αλκοόλ, η κίνηση με μεγάλες ταχύτητες και η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη. Την ίδια ώρα, προβλέπεται σημαντική αύξηση των διοικητικών προστίμων για τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή προστατευτικού κράνους, ενώ θα τιμωρείται και ο οδηγός εάν η νομοθεσία δεν τηρείται από τον συνεπιβάτη.
Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες ρυθμίσεις του νέου ΚΟΚ, καθώς έχει προκαλέσει και αντιδράσεις από μερίδα οδηγών, είναι η υιοθέτηση πολύ χαμηλού ορίου ταχύτητας μέσα στις πόλεις. Πιο συγκεκριμένα αυτό έπεσε από τα 50 στα 30 χλμ./ ώρα, κάτι το οποίο αποτέλεσε πρόταση των συγκοινωνιολόγων, καθώς εκτιμούν
ότι έτσι θα αμβλυνθούν οι επιπτώσεις στα ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται πεζοί. Πεδίο διαμάχης με τους οδηγούς ταξί αποτέλεσε το τελευταίο χρονικό διάστημα η χρήση της λεωφορειολωρίδας, καθώς απαγορεύτηκε η κίνησή τους εντός αυτής, με μοναδική εξαίρεση την επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών για χρονικό διάστημα 30 δευτερολέπτων όπισθεν του λεωφορείου. Σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ, το χρονικό διάστημα των 30 δευτερολέπτων δεν ισχύει στην περίπτωση της στάσης εντός μίας εσοχής, όπου αυτή υπάρχει, καθώς και στις περιπτώσεις μεταφοράς ατόμων με κινητικές δυσκολίες.
Κλιμακωτές παραβάσεις
Η μεγάλη καινοτομία του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, πάντως, έχει να κάνει με τις κλιμακούμενες επιπτώσεις στους συστηματικούς παραβάτες. Στο εξής το ποινολόγιο θα είναι κλιμακωτό,
ώστε να επιβάλλονται αυστηρότερες σε υπότροπους, οι οποίοι επαναλαμβάνουν
σοβαρά παραπτώματα. Επίσης, προβλέπεται διαφορετική αντιμετώπιση και αυξημένες κυρώσεις στην περίπτωση που ο παραβάτης εμπλακεί σε ατύχημα. Στις παραβάσεις, για τις οποίες θα εφαρμόζονται κλιμακωτές ποινές, περιλαμβάνονται η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή STOP, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η μεγάλη υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, οι «κόντρες» και η
οδήγηση μοτοσικλέτας χωρίς κράνος. Σημαντική αλλαγή είναι και η αποσύνδεση της ποινής από το όχημα, καθώς με τον νέο ΚΟΚ, στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, δεν θα αφαιρούνται οι πινακίδες, αλλά το δίπλωμα από τον οδηγό. Μιλώντας στο «Π» ο συνδικαλιστής της ΕΛ.ΑΣ. και με υπηρεσία ετών σε Τμήματα Τροχαίας και ελέγχους, Δημήτρης Αποστολόπουλος, σημειώνει ότι «σε περίπτωση τροχαίου εξαιτίας παραβίασης ερυθρού σηματοδότη, οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ ή υπερβολικής ταχύτητας, τότε εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα, με ποινές κάθειρξης από 10 έτη έως και ισόβια. Αυτό θα ρυθμίζεται από το εάν συνεπεία του τροχαίου προκληθεί βαριά σωματική βλάβη ή θάνατος ενός ή
περισσοτέρων ανθρώπων. Είναι πολύ σημαντικό πάντως να εστιάσουμε στο ότι οι κλιμακωτές παραβάσεις είναι ένα μέτρο που ακόμη και οι οδηγοί θεωρούν δίκαιο, καθώς δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο κάποιος που κάνει ένα σημαντικό λάθος σε σχέση με κάποιον που αδιαφορεί συστηματικά για τον νόμο». Ο
κ. Αποστολόπουλος στέκεται και σε κάτι που συναντάμε αρκετά συχνά τα τελευταία χρόνια, τα τροχαία με εγκατάλειψη. «Στο εξής, η εγκατάλειψη τραυματία θα είναι πλέον κακούργημα», επισημαίνει ο
συνδικαλιστής της ΕΛ.ΑΣ.
Επιπλέον, γίνεται πιο αυστηρό το πλαίσιο για την παρακώλυση της κίνησης σιδηροδρόμων. Ορίζεται διοικητικό πρόστιμο 1.200 και επί τόπου αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες. Από την πρώτη παραβίαση, βάσει
του Ποινικού Κώδικα, υπάρχει ποινή φυλάκισης 1-5 ετών και πρόστιμο 2.000 ευρώ. Σημαντική καινοτομία και παράλληλα χρήσιμο εργαλείο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι το accidents.maps.gov.gr, όπου θα φαίνεται
σε ψηφιακό χάρτη η συσσώρευση τροχαίων σε συγκεκριμένα σημεία, ώστε να διευκολύνεται η λήψη μέτρων οδικής ασφάλειας. Ένα εργαλείο που αξιοποιούν και οι υπηρεσίες της Τροχαίας για να στήνουν τα μπλόκα τους…
Άρση απορρήτου
Μία από τις καινοτομίες που φέρνει ο νέος ΚΟΚ είναι ότι πλέον παρέχεται σε ΕΛ.ΑΣ. και Δικαιοσύνη η δυνατότητα να ζητηθεί άρση απορρήτου επικοινωνιών, προκειμένου να διερευνηθεί εάν κατά την τέλεση ενός θανατηφόρου τροχαίου έγινε χρήση κινητού τηλεφώνου. «Στόχος να μπορούμε να δούμε αν κάποιος πληκτρολογούσε ή μιλούσε χωρίς τα νόμιμα μέσα, αν κάποιος κατανάλωνε οπτικοακουστικό υλικό ή έγραφε τον εαυτό του την ώρα που θα έπρεπε να έχει και τα δυο του χέρια στο τιμόνι», επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Κυρανάκης. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η χρήση κινητού κατά την οδήγηση και η απόσπαση προσοχής αποτέλεσε το 2024 την τρίτη αιτία πρόκλησης τροχαίου.
Τέλος, ο νέος ΚΟΚ γίνεται ακόμη πιο αυστηρός με όσους σταθμεύουν τα οχήματά τους σε θέσεις ΑμεΑ, καθώς στο εξής θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 150 ευρώ, θα υπάρχει αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων για 60 ημέρες, ενώ το όχημα θα απομακρύνεται επί τόπου. Σε περίπτωση υποτροπής, το «μπιλιέτο» θα φτάνει τα 1.000 ευρώ και το δίπλωμα θα αφαιρείται για 180 ημέρες, ενώ σε δεύτερη υποτροπή το διοικητικό πρόστιμο
ανεβαίνει στα 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος θα είναι για 1 έτος.