Η πρόσφατη Έκθεση Πληρωμών Καταναλωτών 2025 της Intrum αποκαλύπτει σημαντικές εξελίξεις όσον αφορά την οικονομική κατάσταση των Ελλήνων.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, το 67% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει ότι εξοφλεί εγκαίρως όλους τους λογαριασμούς τους, συμπεριλαμβανομένων των δόσεων ενυπόθηκων δανείων που διαχειρίζεται η Intrum. Αυτή η αύξηση είναι εντυπωσιακή, καθώς το ποσοστό των καλοπληρωτών το 2023 ήταν μόλις 46%. Ωστόσο, παραμένει το χαμηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη, υποδεικνύοντας ότι οι Έλληνες καταναλωτές εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν μεγάλες οικονομικές πιέσεις.
H Eλλάδα είναι τελευταία στην Ευρώπη στα ποσοστά έγκαιρης πληρωμής λογαριασμών / πηγή: Ιntrum European Consumer Payment Report
Η έρευνα, η οποία διεξήχθη τον Αύγουστο του 2025 σε 20 χώρες με δείγμα 20.000 καταναλωτών, αποτυπώνει μια συγκρατημένη αισιοδοξία στη βελτίωση του οικονομικού κλίματος σε σύγκριση με πέρυσι. Παρόλα αυτά, η ανάκαμψη δεν είναι ομοιόμορφη. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το 76% των καταναλωτών πληρώνει εγκαίρως τους λογαριασμούς του, μια αύξηση από 63% το 2023. Σύμφωνα με τους αναλυτές της Intrum, αυτή η τάση συνδέεται με την αποκατάσταση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και την ελάφρυνση των πληθωριστικών επιβαρύνσεων. Ωστόσο, οι ανισότητες μεταξύ των εισοδηματικών ομάδων διευρύνονται, με τα νοικοκυριά χαμηλότερων εισοδημάτων να βιώνουν αυξανόμενη ανασφάλεια.
Οι Έλληνες είναι από τους πλέον διστακτικούς να προβούν σε μεγάλες αγορές – πηγή: Intrum
Η Ελλάδα, όπως και άλλες χώρες της Νότιας Ευρώπης, κατατάσσεται μεταξύ των κρατών με τα υψηλότερα ποσοστά οικονομικής ανησυχίας. Παρά την ταχύτερη ανάκαμψη από την πανδημία, οι ελληνικοί καταναλωτές συνεχίζουν να αγωνίζονται με τις συνέπειες της δημοσιονομικής κρίσης και της μακροχρόνιας λιτότητας. Η Anna Zabrodzka Averianov, ανώτερη οικονομολόγος της Intrum, σημειώνει ότι οι επιπτώσεις αυτές είναι βαθιά ριζωμένες στην κοινωνία.
Η κατάσταση των νοικοκυριών γίνεται ολοένα πιο ανησυχητική, με τον ρυθμό των καθυστερημένων πληρωμών να αυξάνεται. Συγκεκριμένα, το 55% των καταναλωτών που δεν πληρώνουν εγκαίρως τους λογαριασμούς τους παραδέχονται ότι δεν διαθέτουν τα απαραίτητα χρήματα. Σημαντική είναι και η αύξηση του ποσοστού των νεότερων καταναλωτών της γενιάς Ζ, οι οποίοι αναφέρουν ότι η αδυναμία πληρωμής οφείλεται σε έλλειψη χρημάτων.
Η οικονομική αβεβαιότητα επηρεάζει επίσης τη διάθεση για μεγάλες αγορές, καθώς το 61% των Ελλήνων καταναλωτών αισθάνεται ανασφαλές και αποθαρρύνεται από την πραγματοποίηση σημαντικών δαπανών. Επιπλέον, το 41% δηλώνει ότι οι ειδήσεις σχετικά με την οικονομία τους προκαλούν άγχος, με μόνο οι Πορτογάλοι να έχουν υψηλότερα ποσοστά πρόσληψης άγχους από την οικονομική κατάσταση.
Το 41% των Ελλήνων επηρεάζεται αρνητικά απο τις οικονομικές ειδήσεις – πηγή: Ιntrum
Συνολικά, η ανάλυση της Intrum υποδεικνύει ότι, ενώ οι Έλληνες έχουν κάνει βήματα προς την κατεύθυνση των έγκαιρων πληρωμών, οι διαρθρωτικές ανισότητες και οι συνέπειες της προηγούμενης κρίσης παραμένουν εμπόδιο για τη συνολική οικονομική ευημερία.

