Ως «αφελή» ή «κακόβουλη» απορρίπτει τη φημολογία περί αύξησης των κρουσμάτων, λόγω των αφίξεων τουριστών, ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης. Υπογραμμίζει ότι το πρόβλημα στη Μύκονο ήταν η υπερβολική χαλάρωση και η μη τήρηση των μέτρων προστασίας, ενώ εμφανίζεται αισιόδοξος ότι η φετινή χρονιά θα εξελιχθεί και σε επίπεδο αφίξεων και σε επίπεδα εσόδων πολύ καλύτερα από το 2020, με «όπλο» και την «τουριστική διπλωματία» που «έτρεξε» τους προηγούμενους μήνες.

Έχω την αίσθηση ότι η τουριστική σεζόν ξεκίνησε με κάπως μεγαλύτερη αισιοδοξία. Τι έγινε και αναγκάζεστε σε μια, έστω και μερική, διόρθωση στρατηγικής;

Για εμάς, ήταν σημαντική παράμετρος η ανακοίνωση της ημερομηνίας ανοίγματος του τουρισμού. Το γεγονός ότι ήμασταν σε θέση να απευθύνουμε πρόσκληση σε εκατομμύρια ανθρώπους οι οποίοι ανυπομονούσαν να ταξιδέψουν ξανά, ενώ ταυτόχρονα προσφέραμε την εγγύηση της ασφάλειας, ήταν ο παράγοντας που έκανε μεγάλη διαφορά σε ό,τι αφορά στη θέση της Ελλάδας στην παγκόσμια τουριστική αγορά. Παρ’ όλα αυτά, ποτέ δεν είπαμε ότι το 2021 θα είναι μια εύκολη χρονιά. Και ποτέ δεν είπαμε ότι παύουμε να παρακολουθούμε τις εξελίξεις στο υγειονομικό μέτωπο. Αντιθέτως, το άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού, ήδη από τα μέσα Μαΐου, μας έθεσε σε ακόμη μεγαλύτερη εγρήγορση. Εξαρχής ήταν δεδομένο ότι θα προσαρμόζαμε διαρκώς την πολιτική μας, τις διαδικασίες και τα υγειονομικά πρωτόκολλα, ώστε να διατηρούμε, ανά πάσα στιγμή, το υψηλότερο δυνατό επίπεδο ασφάλειας για όλους. Αυτό συνεχίζουμε να κάνουμε, χωρίς τον παραμικρό συμβιβασμό, και κατ’ αυτόν τον τρόπο θα εξακολουθήσουμε να πορευόμαστε στο μέλλον.

Ποια είναι η εικόνα από τις πύλες εισόδου της χώρας; Γιατί πάντα υπάρχει η άποψη ότι το άνοιγμα του τουρισμού ωθεί τα κρούσματα προς τα πάνω…

Η πραγματική επιβάρυνση από τον εισερχόμενο τουρισμό είναι πρακτικά αμελητέα, σχεδόν μηδενική. Η εντύπωση ότι ο τουρισμός ευθύνεται για την αναζωπύρωση της πανδημίας είναι εντελώς αστήρικτη και δεν επιβεβαιώνεται κατά κανέναν τρόπο από τα στατιστικά δεδομένα. Θεωρώ πως η συντήρηση μιας φημολογίας περί ευθύνης των τουριστών για την έξαρση των κρουσμάτων είναι είτε αφελής είτε εκ προθέσεως κακόβουλη. Δεν είμαι σε θέση και δεν θέλω να φαντάζομαι ποιος θα μπορούσε να προσδοκά οφέλη από τη δυσφήμιση του τουρισμού. Διότι δεν είναι δυνατόν να συζητάμε σοβαρά για το μερίδιο συμβολής των εισερχόμενων τουριστών στο 4ο κύμα του Covid-19, όταν σε έναν αριθμό περίπου 106.000 δειγματοληψιών στις πύλες εισόδου της χώρας εντοπίστηκαν μόλις 74 κρούσματα. Αυτό σημαίνει ότι η θετικότητα είναι της τάξης του 0,07%. Η οποία στα χερσαία σύνορα είναι ακόμη πιο χαμηλή, στο 0,01%. Πώς λοιπόν «φταίνε οι τουρίστες» για την αύξηση των κρουσμάτων στην Ελλάδα; Αναρωτιέμαι αν, όσοι διαδίδουν ή και πιστεύουν κάτι τέτοιο, παρακολουθούν τι γίνεται σε όλο τον κόσμο. Βρισκόμαστε εν μέσω μιας αντεπίθεσης του ιού, ο οποίος προκαλεί μια πανδημία μέσα στην πανδημία.

Σας ανησυχεί ότι μπορεί να υπάρξουν περιορισμοί τοπικού χαρακτήρα και σε άλλες περιοχές πλην της Μυκόνου; Και τι πήγε λάθος στην περίπτωση του συγκεκριμένου νησιού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το τουριστικό μας brand;

Καταρχάς να διευκρινίσουμε ότι δεν υπήρξαν ποτέ ακυρώσεις κρατήσεων για εισιτήρια μετάβασης στο νησί, για διαμονή σε καταλύματα κ.λπ. Εμείς το τελευταίο που επιθυμούμε είναι να επιβάλλουμε περιοριστικά μέτρα σε οποιοδήποτε σημείο της χώρας, είτε σε αυτό παρατηρείται έντονη τουριστική κίνηση –όπως στη Μύκονο και σε άλλα νησιά– είτε όχι. Όμως, θα ήθελα να τονίσω ότι το πρόβλημα στη Μύκονο συγκεκριμένα ήταν η υπερβολική χαλάρωση των μέτρων προφύλαξης σε αρκετά κέντρα διασκέδασης ή, γενικότερα, σε χώρους όπου συνωστίζονται πολλοί άνθρωποι. Δεν θα μπορούσαμε επ’ ουδενί να επιτρέψουμε να συνεχιστεί αυτή η επιδεικτική αδιαφορία για την προφύλαξη της δημόσιας υγείας. Εξ ου και λάβαμε τα απαραίτητα μέτρα, σε προσωρινή βάση. Τα οποία μπορεί να φάνηκαν σκληρά ή ακόμη και αντι-τουριστικά, ήταν όμως επιβεβλημένα από την ίδια την κατάσταση. Νομίζω ότι κάθε υπεύθυνος επιχείρησης τουριστικού ενδιαφέροντος στη Μύκονο θα συνετιστεί, πλέον, και θα φροντίσει να τηρεί τα πρωτόκολλα. Κανείς δεν θέλει κλειστές επιχειρήσεις και κανείς δεν προτιμά να κυνηγά παραβάτες, να επιβάλλει πρόστιμα και ποινές αντί να προβάλλει την ευλαβική τήρηση των μέτρων προστασίας. Η καλύτερη διαφήμιση της Ελλάδας, άλλωστε, δεν είναι η ασυδοσία, αλλά η έγνοια για τον φιλοξενούμενο, τον εργαζόμενο, τον επιχειρηματία και κάθε πολίτη, ημεδαπό και μη.

Τι απαντάτε σε όσους λένε ότι το άνοιγμα έγινε με κεκτημένη ταχύτητα, χωρίς όλες τις δέουσες προβλέψεις; Για παράδειγμα, αλγεινή αίσθηση προκάλεσε η υπόθεση με την έλλειψη ξενοδοχείων καραντίνας…

Όποιοι μιλούν για «κεκτημένη ταχύτητα» προφανώς δεν έχουν ιδέα για το πόσο σκληρή και μεθοδική ήταν η εργασία της προετοιμασίας που κάναμε στο υπουργείο Τουρισμού, στον ΕΟΤ, στους υπόλοιπους αρμόδιους κρατικούς φορείς αλλά και στον ιδιωτικό τομέα, ώστε να επιτύχουμε το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού. Είμαι διατεθειμένος να δεχτώ κάθε κριτική και πρόθυμος να συζητήσω κάθε ένσταση ή επιφύλαξη. Αρκεί να είναι καλόπιστη και εποικοδομητική – κάτι για το οποίο αμφιβάλλω πιο συχνά από ό,τι θα ήθελα. Το ίδιο ισχύει και για τα επιμέρους ζητήματα που ανακύπτουν, όπως π.χ. τα ξενοδοχεία καραντίνας. Και πάλι, όμως, το υπουργείο Τουρισμού βαδίζει σύμφωνα με τις υποδείξεις της Πολιτικής Προστασίας και, όπου κρίνεται απαραίτητο, τα καταλύματα απομόνωσης των κρουσμάτων αυξάνονται, με περισσότερα δωμάτια και κλίνες, ανάλογα με τις ανάγκες της εκάστοτε περιοχής. Σας διαβεβαιώ ότι το όποιο πρόβλημα παρουσιάστηκε, έχει ήδη διευθετηθεί.

Έχετε μια εικόνα για το «πού θα καθίσει η μπίλια» φέτος, τόσο ως προς τον αριθμό των αφίξεων όσο και ως προς τα προσδοκώμενα έσοδα; Θα είναι έστω καλύτερη χρονιά από το 2020;

Όσο η κατάσταση είναι ρευστή ως προς τις υγειονομικές εξελίξεις, με εντόνως δυναμικά χαρακτηριστικά, κανείς δεν μπορεί να μιλήσει σοβαρά για τα προσδοκώμενα έσοδα. Το 2021 παραμένει μια χρονιά προσαρμογής, η οποία για την Ελλάδα εξελίσσεται αρκετά καλά, ίσως καλύτερα ακόμη και από τις προσδοκίες μας. Κι αυτό ισχύει ενώ το 4ο κύμα της πανδημίας πολιορκεί ολόκληρη την υφήλιο. Από τη διαρκή επικοινωνία μας με παράγοντες της τουριστικής αγοράς και την παρακολούθηση της τουριστικής κίνησης, υπάρχουν δείκτες οι οποίοι είναι έως και απρόσμενα ελπιδοφόροι. Και, ναι, εξακολουθώ να ελπίζω ότι ο τελικός απολογισμός για τη φετινή χρονιά θα αποδείξει ότι τα πήγαμε πολύ καλύτερα το 2021 από ό,τι την προηγούμενη χρονιά.

Η αγορά της Μεγάλης Βρετανίας άνοιξε από τις 19 του μήνα και επισήμως. Τι προσδοκούμε από εκεί και πώς κινούνται οι βασικές μας αγορές, εν όψει και του Αυγούστου;

Σε σχέση με τον ρυθμό αύξησης των κρουσμάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο, η τουριστική κίνηση προς τη χώρα μας παραμένει σε πολύ καλό επίπεδο. Παρά την αυξημένη επιτήρηση, τα υποχρεωτικά μέτρα που καλούνται να ανεχθούν κ.λπ., οι Βρετανοί τουρίστες παραμένουν πιστοί στην Ελλάδα, κάτι που αποτυπώνεται στον αναλογικά υψηλό αριθμό αφίξεων και κρατήσεων. Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες, παραδοσιακά ισχυρές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό, έχουμε πολύ ικανοποιητική κίνηση από τη Γερμανία, τις ΗΠΑ, την Πολωνία, τις χώρες της Βαλκανικής και πολλές άλλες. Εκτός των άλλων φαίνεται επίσης ξεκάθαρα πλέον ότι, έστω και υπό συνθήκες οι οποίες παραμένουν αντίξοες για τον τουρισμό γενικότερα, η Ελλάδα καρπώνεται τα οφέλη της μεγάλης προσπάθειας που καταβλήθηκε το προηγούμενο διάστημα για την άσκηση της λεγόμενης «τουριστικής διπλωματίας». Η περιοδεία μας σε Ευρώπη, Αμερική και Ρωσία προώθησε και ενίσχυσε την Ελλάδα στις μεγάλες αγορές, κερδίζοντας σε κύρος, αλλά και σε άμεσα μετρήσιμα αποτελέσματα, με μια σειρά από συμφωνίες που έχουμε υπογράψει με τους μεγαλύτερους tour operators, οργανισμούς και αεροπορικές εταιρείες. Η Ελλάδα αναδείχθηκε σε πρωταγωνίστρια εν μέσω της πανδημίας στον τομέα του τουρισμού – και εκεί σκοπεύουμε να τη διατηρήσουμε.

Συνέντευξη στον Γιώργο Ευγενίδη

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο