Η απώλεια τριών ανήλικων παιδιών και μίας γυναίκας, από λέμβο που βυθίστηκε σαν «καρυδότσουφλο» ανοιχτά της Χίου, ήρθε να καταδείξει για μία ακόμη φορά πως τα οργανωμένα κυκλώματα διακίνησης προσφύγων και μεταναστών από τα τουρκικά παράλια εξακολουθούν να κάνουν «χρυσές» δουλειές.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης μίλησε για «εγκληματική αδιαφορία των κυκλωμάτων διακίνησης για την ανθρώπινη ζωή» και κάθε άλλο παρά άδικο έχει. Μάλιστα, από στοιχεία που έχουν στα χέρια τους οι ελληνικές αρχές ασφαλείας, προκύπτει ότι τα κυκλώματα των Τούρκων δουλεμπόρων βρίσκονται σε… αγαστή συνεργασία με την Ακτοφυλακή της γειτονικής χώρας. Κι όλα αυτά, την ώρα που «περίεργες» ΜΚΟ έχουν ανοιχτή γραμμή με τα κυκλώματα διακίνησης παράνομων μεταναστών, ενώ παράλληλα διαρρέουν ότι η Ελλάδα, και συγκεκριμένα το Λ.Σ., προχωρά σε βίαιες επαναπροωθήσεις. Μάλιστα, έφτασαν στο σημείο να κάνουν ακόμη και καταγγελίες στη Frontex, παρά το γεγονός ότι αποτελεί κοινό μυστικό πως η τουρκική Ακτοφυλακή, όχι μόνο κάνει τα στραβά μάτια στα πλοιάρια-νεκροφόρες, αλλά φροντίζει να τα «σπρώχνει» προς τα ελληνικά χωρικά ύδατα.

Τις τελευταίες εβδομάδες, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, καταγράφεται κλιμάκωση της δράσης των κυκλωμάτων διακίνησης, με την ελληνική πλευρά να ενισχύει τις περιπολίες της. Μάλιστα, προς «απάντηση» των καταγγελιών που γίνονται στη Frontex, τα πληρώματα των σκαφών του Λ.Σ. καταγράφουν τις κινήσεις της τουρκικής Ακτοφυλακής, που λειτουργεί ως το «μακρύ χέρι» των παράνομων κυκλωμάτων. Αυτό, ωστόσο, δεν αρκεί για να μειωθεί η πίεση που ασκείται στο Ανατολικό Αιγαίο, καθώς σχεδόν καθημερινά περίπου 500 άτομα επιχειρούν να βρουν μέσο για να περάσουν παράνομα στην Ελλάδα κι από εδώ να ανοίξει ο δρόμος τους για την Ευρώπη. Ο αριθμός, πάντως, αυτών που καταφέρνουν να επιβιβαστούν σε κάποια βάρκα, αφού πρώτα πληρώσουν ένα αντίτιμο που ξεκινάει από 1.000 και φτάνει μέχρι τις 2.500 δολάρια, είναι πολύ μικρότερος.

Διακλαδική συνεργασία και συλλήψεις

Λιμενικό Σώμα, Αστυνομία και κλιμάκια της ΕΥΠ βρίσκονται σε ανοιχτή γραμμή, προκειμένου να μην επαναληφθούν σκηνές βγαλμένες από το 2015, όταν στα ελληνικά νησιά έφταναν εκατοντάδες πρόσφυγες και παράνομοι μετανάστες καθημερινώς. Αυτή η διακλαδική συνεργασία φαίνεται για την ώρα να αποδίδει αξιοσημείωτα αποτελέσματα, με πιο πρόσφατο τη σύλληψη δύο αλλοδαπών διακινητών που δρούσαν στη Ρόδο σε συνεννόηση με κυκλώματα από τα τουρκικά παράλια. Πιο αναλυτικά, συνελήφθησαν ένας 29χρονος και ένας 25χρονος, οι οποίοι με ταχύπλοο μετέφεραν μικρές ομάδες αλλοδαπών στο «νησί των ιπποτών», τους έκρυβαν σε «safe house» και φρόντιζαν να αποκτήσουν αμφιβόλου γνησιότητας νομιμοποιητικά έγγραφα που θα τους βοηθούσαν να παραμείνουν στη χώρα. Παρόμοια κοινή επιχείρηση (με τρεις συλλήψεις και μία ταυτοποίηση διακινητών) είχε γίνει και πριν από έναν μήνα στη Ρόδο, την ώρα που μέλος του κυκλώματος ετοιμαζόταν να ταξιδέψει με αεροσκάφος για την Αθήνα, προκειμένου να προμηθευτεί πλαστά διαβατήρια, ταυτότητες κ.ά.

Εκτός από τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, η ΕΛ.ΑΣ. έχει πολλή δουλειά και στην Αθήνα, καθώς στο κέντρο της πόλης «ξεφυτρώνουν», το ένα μετά το άλλο, εργαστήρια κατάρτισης πλαστών ταξιδιωτικών εγγράφων. Μόνο μέσα στον Οκτώβριο είχαμε την εξάρθρωση δύο τέτοιων κυκλωμάτων, το ένα εκ των οποίων μάλιστα είχε ηγετικό ρόλο στην παράνομη αγορά. Είναι χαρακτηριστικό ότι σχηματίστηκε δικογραφία περίπου 900 σελίδων για τα 11 μέλη του κυκλώματος (σ.σ. συνελήφθησαν οι 10), εκ των οποίων μία Ελληνίδα υπάλληλος σε ΔΟΥ και μία άλλη που εργάζονταν στον ΕΦΚΑ. Ο «τιμοκατάλογος» για κάθε πλαστό έγγραφο ξεκινούσε από 50 ευρώ και μπορούσε να φτάσει έως και τα 7.500 ευρώ (σ.σ. ξεπερνά τα 500.000 ευρώ ο τζίρος), ανάλογα με την πιστότητα ή εάν δεν ήταν παραχαραγμένο αλλά γνήσιο κλεμμένο και αδήλωτο! Πρόκειται για υπόθεση με πολλές «ουρές», με την έρευνα να μην έχει ολοκληρωθεί.

Κούρσες «θανάτου» για δεκάδες μετανάστες στη Θράκη

Στον Έβρο, μπορεί η κατάσταση για τα κυκλώματα διακίνησης μεταναστών να έχει δυσκολέψει αρκετά μετά και την έναρξη λειτουργίας του ηλεκτρονικού συστήματος επιτήρησης, υπάρχουν όμως κάποιοι που επιμένουν στις επονομαζόμενες κούρσες «θανάτου». Πρόκειται για διακινητές που «φορτώνουν» είτε σε βανάκια είτε σε Ι.Χ. οχήματα παράνομους μετανάστες και επιχειρούν με ιλιγγιώδεις ταχύτητες να περάσουν από μπλόκα της Συνοριακής Φύλαξης. Δυστυχώς, πολλές απ’ αυτές τις κούρσες έχουν τραγική κατάληξη, καθώς, μόλις ανάβει ο φάρος του περιπολικού και ξεκινά η καταδίωξη, πολλοί οδηγοί (σ.σ. έχουν καταγραφεί και περιπτώσεις ανηλίκων) χάνουν τον έλεγχο του οχήματος και είτε πέφτουν σε γκρεμούς, είτε «καρφώνονται» σε κολόνες.

«Έχουμε δει ανηλίκους να οδηγούν Ι.Χ. αυτοκίνητα με 10 και 15 επιβάτες μέσα. Τα κυκλώματα αποβλέπουν στην καλύτερη αντιμετώπιση που θα τύχουν από την ελληνική Δικαιοσύνη, σε περίπτωση σύλληψης», λέει στο «Π» ο πρόεδρος της Ένωσης Συνοριοφυλάκων Έβρου, Χρυσοβαλάντης Γιαλαμάς. Ο τρόπος δράσης είναι απλός: Οι διακινητές από την τουρκική πλευρά έρχονται σε επαφή με τους εν Ελλάδι συνεργούς τους και τους ενημερώνουν για ομάδες μεταναστών που μπαίνουν παράνομα στη χώρα. Λίγα χιλιόμετρα μακριά από τα σύνορα, τους περιμένει ένα αμάξι, είτε με οδηγό (σ.σ. για τα πιο «βαριά» πορτοφόλια), είτε απλώς με τα κλειδιά στη μηχανή, με το οποίο θα κινηθούν στην ενδοχώρα.

Αίσθηση είχε προκαλέσει πριν από μερικούς μήνες η σύλληψη συμμορίας Γεωργιανών, οι οποίοι χρησιμοποιούσαν πολυτελή οχήματα αξίας δεκάδων χιλιάδων ευρώ, για να κάνουν «χρυσές» μπίζνες χωρίς να κινούν υποψίες!

 

Ρεπορτάζ: Κώστας Παπαδόπουλος

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο