Την έναρξη διαλόγου με την WhatsApp (εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων) ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Δίκτυο για τη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. στον τομέα της προστασίας καταναλωτών (Consumer Protection Cooperation Network-CPC Network).

Σε συνέχεια σχετικής καταγγελίας για την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών, από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Καταναλωτών (BEUC) και άλλων οκτώ Ευρωπαϊκών Οργανώσεων Καταναλωτών, μεταξύ των οποίων και της Ένωσης Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (Ε.Κ.ΠΟΙ.Ζ.Ω), όπως αυτή κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω του Δικτύου CPC, ζητείται από την WhatsApp να διευκρινίσει τους τρόπους με τους οποίους:

– Διασφαλίζει ότι, οι καταναλωτές έχουν ενημερωθεί εγκαίρως και προσηκόντως για τις συνέπειες της αποδοχής των νέων όρων παροχής υπηρεσιών.

– Κάνει χρήση των προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών για εμπορικούς σκοπούς και εάν οι καταναλωτές γνωρίζουν ότι, η WhatsApp μοιράζεται τα δεδομένα τους με άλλες εταιρείες της Facebook/Meta ή τρίτα μέρη.

– Επιβεβαιώνει ότι, οι καταναλωτές μπορούν να μην αποδεχτούν τους νέους όρους παροχής υπηρεσιών, καθώς συνεχείς ειδοποιήσεις εντός της εφαρμογής προτρέπουν τους καταναλωτές να αποδεχτούν τις εν λόγω αλλαγές.

– Τα μέτρα που σκοπεύει να λάβει όσον αφορά τους καταναλωτές που έχουν ήδη αποδεχτεί τους νέους όρους παροχής υπηρεσιών, μέσω δημιουργίας ψευδούς εντύπωσης ότι, αυτό απαιτούνταν προκειμένου να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν την εφαρμογή.

Η προθεσμία για να απαντήσει η WhatsApp, λήγει τον Μάρτιο του 2022. Με βάση την απάντηση της εταιρείας, το Δίκτυο CPC, με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θα αξιολογήσει εάν η WhatsApp έχει λάβει τα κατάλληλα μέτρα συμμόρφωσης με τη νομοθεσία της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών, στα πλαίσια και της έρευνας της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταναλωτών (BEUC) με τον τίτλο «Τι συμβαίνει με το WhatsΑpp;».

Η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. και μέλη της ΠΟΜΕΚ “Η Παρέμβαση” αναφέρουν πως «προσδοκούν ότι, η WhatsApp θα δώσει τις απαραίτητες διευκρινίσεις και θα προβεί σε αλλαγές της πολιτικής της με γνώμονα πάντα τον πλήρη σεβασμό των δικαιωμάτων των καταναλωτών, συμπεριλαμβανομένων και των χιλιάδων χρηστών της σε όλη την Ευρώπη, οι οποίοι βρέθηκαν υπό τη συνεχή και αδικαιολόγητη πίεση να αποδεχτούν τους νέους όρους και την πολιτική απορρήτου της, δημιουργώντας πρόσφορο έδαφος για ευρεία επεξεργασία δεδομένων χωρίς τη σύννομη και έγκυρη συναίνεσή τους».