Όσο η Ρωσία συνεχίζει τον πόλεμο στην Ουκρανία, τόσο η ενεργειακή κρίση «σκαρφαλώνει» στα ύψη και γίνεται πιο απάνθρωπη! Έτσι όλα,από τα είδη της διατροφικής αλυσίδας μέχρι και τις μετακινήσεις μας,έχουν… πιάσει ταβάνι. Πολλά μάλιστα το έχουν ξεπεράσει! Θέλεις ένα «τσουβάλι» λεφτά για να γεμίσεις το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου σου! Το ίδιο για να μετακινηθείς με το αεροπλάνο. Τι μένει λοιπόν; Ο σιδηρόδρομος, το τρένο που το είχαμε ξεχάσει! Και το λεωφορείο.

Η κατάσταση έτσι όπως διαγράφεται είναι τραγική. Και για να μη γίνει «μη αναστρέψιμη», θα πρέπει η κυβέρνηση να πάρει και να ανακοινώσει μέτρα επιβίωσης.

Στο γραφείο του πρωθυπουργού βρίσκεται ήδη ένα σχέδιο και φαίνεται πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης το μελετά με ιδιαίτερη προσοχή. Είναι αλήθεια πως το «ενεργειακό σοκ» που περνάμε μας έχει όλους πληγώσει. Έτσι, η αναζήτηση «θεραπείας»-λύσης από την κυβέρνηση πρέπει να είναι πρώτη προτεραιότητα.

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, οι ειδικοί μελετούν την επαναφορά της τηλεργασίας μέχρι και τρεις ημέρες την εβδομάδα. Με το μέτρο αυτό θα υπάρξει εξοικονόμηση πετρελαίου έως και 500 με 600.000 βαρέλια την ημέρα!

Ακόμη μπορεί να γίνει μείωση των «ορίων ταχύτητας» κατά 10 χιλιόμετρα την ώρα στις εθνικές οδούς και στους αυτοκινητόδρομους.

Ένα άλλο που μελετούν με ιδιαίτερη προσοχή είναι η απαγόρευση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων τις Κυριακές στις πόλεις. Όπως λένε, εάν αυτό τελικά εφαρμοστεί, θα υπάρξει εξοικονόμηση 380 έως και 400.000 βαρέλια την ημέρα! Σύμφωνα με τον ειδικό, ο οποίος έκανε και τις προτάσεις, «με μια Κυριακή χωρίς αυτοκίνητα στις πόλεις (έστω μία φορά τον μήνα!) θα γλιτώσουμε 95.000 βαρέλια».

Επίσης, εάν υπάρξει ο περιορισμός του αριθμού των αεροπορικών ταξιδιών μόνο για επαγγελματικούς λόγους, το κέρδος θα είναι 260 μέχρι και 300.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα!

Πρέπει να σημειώσω πως μεγάλο θα είναι το κέρδος εάν χρησιμοποιούμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή η μετακίνησή μας γίνεται με ποδήλατο ή με τα πόδια. Με αυτούς τους τρόπους, η εξοικονόμηση θα είναι από 330 έως 350.000 βαρέλια την ημέρα!

Εάν, τώρα, χρησιμοποιούμε για τις μετακινήσεις μας και για τα ταξίδια μας το τρένο αντί του αεροπλάνου, θα κερδίζουμε την ημέρα από 40 έως και 50.000 βαρέλια!

Αλλά και εάν η μετακίνησή μας γίνεται με ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η εξοικονόμηση θα είναι 100.000 βαρέλια την ημέρα!

Ίσως τα μέτρα αυτά σε κάποιους… πέσουν βαριά! Όμως πρέπει να εφαρμοστούν, για να μη φτάσουμε σε εκείνο το «και τώρα τι κάνουμε»! Με την ευκαιρία, να υπογραμμίσω πως, αν όχι ίδια, παρόμοια μέτρα είχαν εφαρμοστεί και στην ενεργειακή κρίση που είχαμε στις αρχές του 1970, πριν από 52 χρόνια.

 

Γράφει ο Γιώργος Κοντονής

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο