Με καθαρά λόγια, που δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνειών, η νέα πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Μελίνα Τραυλού απάντησε στη βροχή ερωτήσεων που δέχτηκε από τους δημοσιογράφους, κυρίως για τις υποχρεώσεις της Ένωσης προς μια «πράσινη ναυτιλία», στην προγραμματισμένη συνέντευξη κατά την τελευταία μέρα της διεθνούς έκθεσης «Ποσειδώνια 2022», ενώ στα εγκαίνια της σπουδαίας αυτής εκδήλωσης είχε καλωσορίσει,«ως υπερήφανη Ελληνίδα»,τους επισήμους, τους συμμετέχοντες και τους καλεσμένους «στη συνάντηση κορυφής της παγκόσμιας ναυτιλίας και στην έδρα του μεγαλύτερου στόλου του πλανήτη, στην πατρίδα των 5.500 πλοίων».

Σημειώνεται ότι από το 2019 ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε κατά 7,4% και από το 2014 κατά 45,8%.Συνολικά η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία συνεισφέρει 7% στο ΑΕΠ της χώρας, προσφέροντας 200.000 θέσεις εργασίας σε Έλληνες πολίτες.

Όχι αδιέξοδα

Η ελληνική ναυτιλία θα συμβάλει έμπρακτα στην υιοθέτηση βιώσιμων πολιτικών, προς όφελος της αειφόρου ανάπτυξης, είπε η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στην πρώτη ομιλία της, στη μεγαλύτερη –σε μέγεθος στα 54 χρόνια ιστορίας της– διεθνή έκθεση, που πραγματοποιήθηκε στο MetropolitanExpoμετά από τέσσερα χρόνια –αντί δύο– λόγω πανδημίας:«Είναι (όμως) ύψιστης προτεραιότητας το ευρωπαϊκό και το διεθνές κανονιστικό και νομοθετικό πλαίσιο να συμβάλλουν στην πρόοδο και στην εξέλιξη της ναυτιλίας και όχι στη δημιουργία αδιεξόδων».
Τα κυριότερα σημεία από τις απαντήσεις της Μελίνας Τραυλού έχουν ως εξής:
Επιζήμιες αποφάσεις

·       Οι παραγωγοί ενέργειας να αναλάβουν το κύριο βάρος που τους αναλογεί στην ανάπτυξη των νέων καυσίμων, όπως και οι κατασκευαστές μηχανών. Και η Ευρώπη να καταλάβει πόσο στρατηγικής σημασίας είναι η ελληνική ναυτιλία, διότι μιλάμε για ευρωπαϊκή ναυτιλία που κατέχει πάνω από το 50% του ευρωπαϊκού στόλου. Η ΕΕ να προσέξει τη ναυτιλία για να μη την χάσει, όπως έχασε και τα ναυπηγεία που πήγαν στην Ανατολή.

·       Μην πυροβολείτε τη ναυτιλία, γιατί αυτή σας φέρνει τα αγαθά στα σπίτια σας και τα φέρνει με χαμηλό κόστος, μεταφέροντας πάνω από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου και πάνω από το 70% του εξωτερικού εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

·       Η Ευρώπη με κανονισμούς όπως το Fit for 55(για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ΕΕ κατά 55% έως το 2030) και το ETS (Emissions Trading System- Σύστημα Εμπορίας Ρύπων) πρέπει να έχει ως γνώμονα την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στο σύνολό της.

·       Τα περιφερειακά μέτρα πλήττουν τον ανταγωνισμό της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Ορισμένες αποφάσεις (της ΕΕ)μπορεί να είναι επιζήμιες για τον(ναυτιλιακό) κλάδο και θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο το πλεονέκτημα που έχουμε έναντι του ανταγωνισμού με την Ασία αλλά και άλλων περιοχών. Ως Ένωση επιμένουμε ότι η λύση πρέπει να είναι διεθνής, σε πλαίσιο που θα ορίζεται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO).

·       Η ελληνική ναυτιλία επενδύει συνεχώς σε νεότευκτα πλοία και σε νέες τεχνολογίες. Θα είμαστε οι πρώτοι που θα υιοθετήσουμε οποιεσδήποτε νέες λύσεις, μόλις τεθούν στη διάθεσή μας. Οποιοδήποτε νέο καύσιμο ή τεχνολογία έχει κόστος, το οποίο μετακυλίεται τελικά στον καταναλωτή.

Ρεαλιστικές λύσεις

Απευθυνόμενη προς την Ευρωπαία Επίτροπο Μεταφορών Αντίνα Βαλεάν η πρόεδρος της ΕΕΕ είπε: Σας θεωρούμε σύμμαχό μας. Η ναυτιλία μας, περισσότερο από ποτέ, χρειάζεται λύσεις ρεαλιστικές, λύσεις που θα προχωρήσουν τον κλάδο μας στη νέα του εποχή που είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ενεργειακή μετάβαση.(Στο πλαίσιο αυτό,η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών ξεκινά μία παγκόσμια εκστρατεία ενημέρωσης με οικουμενικό μήνυμα: «Navigating the Future of Sustainable Shipping» για ένα βιώσιμο μέλλον της ναυτιλίας.)
Η Αντίνα Βαλεάν δήλωσε, μεταξύ άλλων, στα «Ποσειδώνια»: Πρέπει οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές των πλοίων να αρχίσουν να κάνουν τις επιλογές τους. Ο δικός μας ρόλος είναι να ορίσουμε τον στόχο και την πορεία που πρέπει να ακολουθηθεί.

Προσωπικό στοίχημα

Σε μια άλλη εκδήλωση«Yes to Shipping Forum»,που παρακολούθησαν στα Ποσειδώνια πολλά νέα παιδιά, η Μελίνα Τραυλού μίλησε για το δικό της «προσωπικό στοίχημα, να εμπνεύσει τους νέους ανθρώπους να συμμετέχουν ενεργά και αποτελεσματικά στη ναυτιλία μας. Μίλησε ακόμα για την αγάπη της για τη θάλασσα και τη ναυτιλία, που έμαθε από τον πατέρα της Νίκο Τραυλό, και αναφέρθηκε στον φίλο και μέντορα της Θεόδωρο Βενιάμη, τον –επί 13 συναπτά χρόνια–προηγούμενο πρόεδρο, που «την παρότρυνε και την ενέπνευσε να ασχοληθεί ενεργά με την Ένωση».Πεποίθησή της είναι«η Ελλάδα να γίνει το κέντρο διαχείρισης στόλων και γενικά το κέντρο ναυτιλίας σε όλους τους τομείς».

Πρώτα η κοινωνία

Απόψεις Ελλήνων εφοπλιστών που μίλησαν στα «Ποσειδώνια 2022» για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας:

Νικόλαος Τσάκος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation (TEN): Δεν θέλουμε να είμαστε απλώς τα πειραματόζωα για οποιαδήποτε νέα νομοθεσία, χωρίς να ζητηθεί πρώτα η γνώμη μας. Χρειαζόμαστε βοήθεια για να μειώσουμε το αποτύπωμά μας από 2,5%-2,8% σε χαμηλότερα επίπεδα.

Αριστείδης Πίττας, διευθύνων σύμβουλος της Eastern Mediterranean Maritime Limited:Δίνουμε πάρα πολύ μεγάλη έμφαση στο «Ε» (Environmental) του ESG (όρος που αναφέρεται σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης).Βάζοντας, όμως, υπερβολική ενέργεια στο «E», μπορεί να χάσουμε το «S» (Social).Προσπαθούμε να απαλλαγούμε από τις εκπομπές άνθρακα ταχύτερα από ό,τι μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή την προσπάθεια συνολικά η κοινωνία, ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Ιωάννης Μαρτίνος, διευθύνων σύμβουλος της The Signal Group: Οι πλοιοκτήτες χρειάζονται σαφήνεια, δεν είναι χημικοί. Οι επιστήμονες και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να τους καθοδηγήσουν και να τους πουν προς ποια κατεύθυνση πρέπει να κινηθούν.

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο