«Εξαντλήθηκαν τα τουριστικά πακέτα για τον Οκτώβριο και στόχος μας είναι ο δωδεκάμηνος τουρισμός».

Ιδιαιτέρως ικανοποιητικά είναι τα αποτελέσματα των σημαντικών επαφών που είχε ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Σε συνέντευξή του στο «Π», ο κ. Κικίλιας τονίζει πως μέχρι στιγμής η ανταπόκριση που υπάρχει είναι ενθαρρυντική,ενώ βασικός στόχος είναι η επιμήκυνση του τουρισμού για δώδεκα μήνες τον χρόνο. Ήδη, τα πακέτα για τον Οκτώβριο έχουν εξαντληθεί, ενώ τα έσοδα θα ξεπεράσουν εκείνα του 2019, καθώς μόνο τον Ιούλιο άγγιξαν τα 3,7 δισ.

Ποια είναι η εικόνα που έχετε αποκομίσει από τις μέχρι τώρα ευρωπαϊκές επαφές σας;

Πράγματι, ολοκλήρωσα τον πρώτο κύκλο επισκέψεων που ξεκίνησα αρχές Σεπτεμβρίου, στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη, προκειμένου να ξεδιπλώσω τη στρατηγική μας για την περαιτέρω επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες. Γίνεται μία συντονισμένη προσπάθεια για πρώτη χρονιά και απευθυνόμαστε πρωτίστως στους Βορειοευρωπαίους συνταξιούχους, προσκαλώντας τους, αυτόν τον δύσκολο ενεργειακά χειμώνα, να ταξιδέψουν στη χώρα μας, όπου το κλίμα είναι πολύ πιο ζεστό και το κόστος ζωής πιο χαμηλό. Τα πρώτα μηνύματα είναι ιδιαιτέρως θετικά, τόσο από το Βερολίνο και τη Βιέννη όσο και από το Παρίσι και τη Στοκχόλμη, όπου είχα σειρά επαφών με ομολόγους μου, επικεφαλής μεγάλων αεροπορικών εταιρειών και τους σημαντικότερους διοργανωτές ταξιδιών. Τα ταξιδιωτικά πακέτα για την Ελλάδα είναι σχεδόν fullybooked μέχρι και τον Οκτώβριο, ενώ έντονο είναι το ενδιαφέρον και για τον χειμώνα, με πολλές αεροπορικές εταιρείες να έχουν ήδη επεκτείνει τα δρομολόγιά τους προς τη χώρα μας και για τους επόμενους μήνες. Στο Παρίσι, μάλιστα, είχαμε τη χαρά να υπογράψουμε –μαζί με τον ΕΟΤ– συμφωνία με τον οδηγό Michelin, που πλέον αναβαθμίζει ουσιαστικά την προβολή της ελληνικής γαστρονομίας.

Πολύ θετικά είναι τα μηνύματα και από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, καθώς η Αθήνα αναδείχθηκε σε έναν από τους πιο επιτυχημένους διεθνείς προορισμούς. Μάλιστα, η Delta η οποία φέτος «άνοιξε» για πρώτη φορά την απευθείας πτήση Βοστώνη-Αθήνα έπειτα από 25 χρόνια, θα κρατήσει ανοικτά τα «φτερά» της μέχρι τις 10 Ιανουαρίου (αντί για τέλη Οκτωβρίου, όπως είχε προγραμματίσει). Βασικός μας στόχος παραμένει ο τουρισμός σε διαφορετικά μέρη της χώρας, δώδεκα μήνες τον χρόνο. Και σε αυτό το πλαίσιο κινείται και το νέο πρόγραμμα συνδιαφήμισης του ΕΟΤ με touroperators και αεροπορικές εταιρείες που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ και θα εξειδικεύσουμε τις επόμενες εβδομάδες.

Τα ξενοδοχεία έχουν τη δυνατότητα να παραμείνουν ανοιχτά τους επόμενους μήνες ή ανάλογα με την περίοδο θα εντάσσονται σταδιακά και τα χειμερινά καταλύματα;

Ανέφερα και πριν ότι για πρώτη φορά επιχειρείται ένα τόσο οργανωμένο σχέδιο, που υλοποιούμε βήμα-βήμα. Όλο το προηγούμενο διάστημα, επισκέφθηκα συγκεκριμένες περιοχές της χώρας, συναντήθηκα με φορείς του τουρισμού και εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης στις περιοχές όπου το σχέδιό μας μπορεί να πάρει σάρκα και οστά και συντονίσαμε μία μεγάλη κινητοποίηση, ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες φιλοξενίας σε περιοχές κυρίως της νότιας Ελλάδας και φυσικά σε μεγάλες πόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη).Ενδεικτικά να αναφέρω ότι στους τρεις κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς μας –Κρήτη, Ρόδος, Κως– μπορούν να διατεθούν, συνολικά, 14.000 κλίνες για τον χειμώνα,χωρίς να περιλαμβάνονται σε αυτό το νούμερο τα διαθέσιμα καταλύματα τύπου Airbnb.

Βεβαίως, η επιμήκυνση της σεζόν αφορά όλους τους εμπλεκόμενους,μιας και μην ξεχνάμε ότι 8 στις 10 επενδύσεις στην Ελλάδα είναι πλέον τουριστικές ή εστίαση. Μόνο στο Ρέθυμνο, μπορούν να διατεθούν τον χειμώνα τουλάχιστον 2.500 κλίνες,ενώ ανοικτά θα παραμείνουν τουλάχιστον 100 εστιατόρια και παραδοσιακά καφενεία.

Η ενεργειακή κρίση εκτιμάτε πως τελικά μπορεί να αποτελέσει μια τουριστική ευκαιρία για τη χώρα μας;

Η περίοδος που διανύουμε δεν είναι «ανέφελη», ούτε για την Ελλάδα ούτε για ολόκληρη την Ευρώπη. Βλέπουμε τη μία χώρα μετά την άλλη να λαμβάνει μέτρα για να μειώσει την κατανάλωση λόγω του αυξανόμενου κόστους ενέργειας. Έχουμε αποδείξει όμως –όπως και στην πανδημία– ότι είμαστε εδώ για τα δύσκολα.Ότι θέλουμε να είμαστε ένα βήμα μπροστά. Και ότι μπορούμε να μετατρέπουμε κάθε κρίση σε ευκαιρία. Μην ξεχνάτε, εξάλλου, ότι όταν στις 7 Μαρτίου –λίγες μόνο ημέρες αφότου ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία– υποδεχόμουν στο «Ελ. Βενιζέλος», νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, την πρώτη απευθείας πτήση από τις ΗΠΑ, λίγοι συμμερίζονταν την πεποίθησή μας ότι θα είχαμε μία τόσο επιτυχημένη τουριστική σεζόν φέτος. Και, όμως, τα καταφέραμε, μιας και σήμερα μιλάμε μόνο για 500.000 ταξιδιώτες συνολικά από την Αμερική εννέα απευθείας πτήσεων, εκτός από αυτούς που έρχονταιtransit. Και, ναι, όπως όλα δείχνουν,φέτος πηγαίνουμε για ρεκόρ εσόδων στον τουρισμό, ξεπερνώντας τα έσοδα του 2019.

Το στοίχημα, λοιπόν, που έχουμε θέσει για την επέκταση της τουριστικής περιόδου είναι διπλά σημαντικό. Γιατί κάθε νέος ταξιδιώτης που έρχεται και επισκέπτεται τη χώρα μας, σημαίνει περισσότερα έσοδα. Και κάθε επιπλέον ευρώ που προστίθεται στα έσοδα από τον τουρισμό, μεταφράζεται σε πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο και σε δυνατότητα για πρόσθετη στήριξη στους Έλληνες πολίτες και στα ελληνικά νοικοκυριά.

Φέτος οι αφίξεις ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019, δίνοντας «ανάσα» στην οικονομία μας. Γιατί αυξήθηκε σημαντικά το τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας;

Έχω πει ξανά ότι ο τουρισμός δεν λειτουργεί στον «αυτόματο». Οι εξαιρετικές επιδόσεις που βλέπουμε σήμερα –13,2εκατ. τουρίστες το πρώτο επτάμηνο–είναι αποτέλεσμα μεθοδικής προετοιμασίας στον σωστό χρόνο και συνεχούς συνεργασίας με τους διεθνείς παράγοντες του τουριστικού κλάδου και τους ανθρώπους του ελληνικού τουρισμού. Φέτος, στοχεύσαμε –και το καταφέραμε– η σεζόν να ξεκινήσει από τον Μάρτιο, νωρίτερα δηλαδή από ποτέ,και εργαζόμαστε προκειμένου το τέλος της να συμπίπτει με το τέλος της χρονιάς. Πράγματι, οι αφίξεις ήταν εξαιρετικά υψηλές: +9,4% σε σχέση με το 2019 η επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά μας αεροδρόμια τον Αύγουστο και +12% τον Ιούλιο.Όμως, τουρισμός σημαίνει πρωτίστως εισπράξεις. Και τα μηνύματα, εδώ, είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά. Μόνο τον Ιούλιο, τα έσοδα άγγιξαν τα 3,7 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας τα έσοδα του Ιουλίου του 2019.

Όλα αυτά είναι οι καρποί της στρατηγικής μας επιλογής να προσελκύσουμε highspenders ταξιδιώτες, να «φωτίσαμε» νέους προορισμούς προκειμένου το τουριστικό μας προϊόν να διαχέεται σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές, να επενδύσουμε στις ειδικές μορφές τουρισμού και να τολμήσουμε ανοίγματα σε νέες αγορές –ακόμα και με doortodoor επισκέψεις– «διαβάζοντας» εγκαίρως τις παγκόσμιες τάσεις.Και, φυσικά, αντισταθμίζοντας πλήρως τις απώλειες από τις αγορές Ρωσίας και Ουκρανίας και από την κλειστή –λόγω της πανδημίας– αγορά της Κίνας. Βεβαίως, τίποτα δεν θα ήταν εφικτό χωρίς τους ανθρώπους μας: τον ΕΟΤ, τον ΣΕΤΕ, τους ξενοδόχους μας, τους επαγγελματίες και τους εργαζομένους του κλάδου. Απαντώντας, λοιπόν, στο ερώτημά σας, η φετινή επιτυχία στον τουρισμό είναι επιτυχία όλων των Ελλήνων.

Παράλληλα,όμως, συνεχίζεται και το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους». Υπήρξε ανταπόκριση;

Η ανταπόκριση ήταν, από την πρώτη στιγμή, πολύ μεγάλη. Ήδη 275.000 συμπολίτες μας μπορούν να χρησιμοποιούν, από τις αρχές Αυγούστου, την ψηφιακή κάρτα των 150 ευρώ (200 ευρώ για ΑμεΑ) μέχρι και τον Ιούνιο του 2023, γεγονός που συμβάλλει στην τόνωση του χειμερινού τουρισμού, στο citybreak και στη στρατηγική μας για δωδεκάμηνο τουρισμό. Μάλιστα, με απόφαση του πρωθυπουργού, διπλασιάσαμε τον αριθμό των δικαιούχων στις 400.000, σε μία ακόμα έμπρακτη στήριξη της μέσης ελληνικής οικογένειας, των επαγγελματιών και εργαζομένων του τουριστικού κλάδου. Φέτος το πρόγραμμα ανασχεδιάστηκε πλήρως, κάνοντας τη διαδικασία πολύ πιο εύκολη τόσο για τους δικαιούχους, όσο και για τους ξενοδόχους, οι οποίοι πληρώνονται άμεσα, με το ποσό να είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο.

 

Συνέντευξη στον Σωτήρη Σταθόπουλο

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο