Νέα και ίσως μόνιμα μέτρα ελαφρύνσεων επιφέρει η καλή πορεία της οικονομίας (με προβλεπόμενη ανάπτυξη 6%) για το 2023. Η κυβέρνηση διαθέτει επιπλέον περίπου 2,5 δισ. ευρώ, ένας δημοσιονομικός χώρος ο οποίος αναμένεται να καλύψει το επόμενο πακέτο στήριξης.Άμεσα αναμένεται η επιδότηση του πετρελαίου κίνησης, γεγονός που θα συγκρατήσει τις τιμές των προϊόντων, ενώ ευχάριστα είναι τα νέα και για το φυσικό αέριο, καθώς η τιμή του πέφτει διεθνώς.

Στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών έχουν πέσει τρία νέα μέτρα:

1.   Αναδρομικά συνταξιούχων

Βάσει αποφάσεων του ΣτΕ, το κράτος πρέπει να πληρώσει αναδρομικά σε 200.000 συνταξιούχους που έχουν προσφύγει, για τις περικοπές του 2012. Στόχος είναι να κλείσει αυτή η εκκρεμότητα, με την απόδοση των οφειλών του κράτους στους συνταξιούχους.

2.   Παράταση μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ

Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ, που ισχύουν για εστίαση, τουρισμό, μεταφορές, θεάματα, γυμναστήρια και σχολές χορού, αναμένεται να διατηρηθούν μέχρι και τα τέλη του 2023.

3.   Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος

Το τέλος επιτηδεύματος, που αποτελεί έναν μνημονιακό φόρο, επιβαρύνει τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους επιχειρηματίες. Η κυβέρνηση εξετάζει την κατάργησή του σε δύο δόσεις, η μία το 2023 και η δεύτερη την επόμενη χρονιά. Το κόστος για το ελληνικό Δημόσιο, στην περίπτωση που αποφασίσει να το καταργήσει, ανέρχεται στο ποσό των 350 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, τα έσοδα από το τέλος επιτηδεύματος ανήλθαν το 2020 σε 480 εκατ. ευρώ και αυτά αντλούνται από περίπου 611.000 ασκούντες επιχειρηματική δραστηριότητα, ανεξαρτήτως αν το εισόδημά τους είναι μικρό, μεσαίο ή μεγάλο.

Για το diesel κίνησης

Η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης, εφόσον οι τιμές συνεχίζουν να αυξάνονται λόγω της κρίσης, έχει ουσιαστικά προαναγγελθεί από τον πρωθυπουργό.

Σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο τιμών υγρών καυσίμων της ΔΙΜΕΑ του υπ. Ανάπτυξης, η τιμή του πετρελαίου κίνησης παραμένει αισθητά πιο ψηλά από την απλή αμόλυβδη.

Συγκεκριμένα, η μέση τιμή τουdiesel κίνησης είναι στα 2,146 ευρώ το λίτρο, ενώ της αμόλυβδης στα 2,032. Να σημειωθεί ότι, σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, η μέση πανελλαδική τιμή είναι στα 1,412 ευρώ το λίτρο.

Δεν υπάρχει περιθώριο

Πέραν της επιδότησης του πετρελαίου κίνησης για το τελευταίο δίμηνο του έτους, δεν υπάρχει περιθώριο πρόσθετων μέτρων για φέτος. Αντίθετα, είναι παραπάνω από πιθανό ο στόχος για πρωτογενές έλλειμμα 1,7% του ΑΕΠ φέτος να αποδειχθεί συντηρητικός, καθώς ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας είναι παραπάνω από πιθανό να κλείσει πιο κοντά στο 6%, παρά στο αναθεωρημένο 5,3%.

Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, η κυβέρνηση φαίνεται να προκρίνει ένα ισχυρό μήνυμα στις αγορές με πρωτογενές έλλειμμα κάτω από το 1,5% του ΑΕΠ, εξασφαλίζοντας έτσι μια καλύτερη αφετηρία για το εκλογικό 2023,και να αξιοποιηθεί για τη στήριξη της κοινωνίας κάθε διαθέσιμο ευρώ, χωρίς να εκπέμπεται μήνυμα αμφισβήτησης του στόχου επιστροφής σε πρωτογενή πλεονάσματα (0,7% του ΑΕΠ).

Έτοιμη η «μαγιά»

Ήδη, μια «μαγιά» πρόσθετων μέτρων για το 2023 έχει αρχίσει να δημιουργείται. Στον βαθμό όπου οι τιμές του φυσικού αερίου παραμείνουν σχετικά χαμηλά, το 1 δισ. ευρώ του αποθεματικού για τους λογαριασμούς ρεύματος που έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό του επομένου έτους μπορεί να αξιοποιηθεί αλλιώς. Για την ακρίβεια, από το 1 δισ. ευρώ, τα 800 εκατ. έχουν μπει στην άκρη για το ρεύμα και τα υπόλοιπα 200 εκατ. αφορούν το επίδομα θέρμανσης.

 

της Αμαλίας Κάτζου

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο