«10.000 διορισμοί εκπαιδευτικών πριν από το πρώτο κουδούνι του Σεπτεμβρίου»
Η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Ζέττα Μακρή μιλάει στην «Political» για το τελευταίο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, για το Ψηφιακό Φροντιστήριο και την ψηφιακή πλατφόρμα digitalschool. gov.gr, για τις 10.000 προσλήψεις και σε ποιες ειδικότητες και περιοχές θα κατανεμηθούν αλλά και για το πολλαπλό βιβλίο, μια καινοτομία στον τρόπο μάθησης, που απομακρύνει τους μαθητές από την αποστήθιση και καλλιεργεί την κριτική σκέψη και που θα ενταχθεί στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο του 2025. Τέλος αναλύει τη νέα κοινοβουλευτική περίοδο που έρχεται και τις δυσκολίες που φέρνει για την κυβέρνηση.
Ο πρωθυπουργός στην πρόσφατη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου αναφέρθηκε ξανά στο ψηφιακό φροντιστήριο. Πώς θα λειτουργήσει και ποιους θα βοηθήσει;
Ο πρωθυπουργός δείχνει μέσα από τις αναφορές του στο έργο του υπουργείου Παιδείας πόσο σημαντική είναι για την κυβέρνηση η αναβάθμιση της εκπαίδευσης και το κοινωνικό πρόσημο στις μεταρρυθμίσεις. Και στην πρόσφατη εβδομαδιαία ανασκόπηση του κυβερνητικού έργου ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι «δική μας αποστολή είναι να βελτιώνουμε συνεχώς την παρεχόμενη εκπαίδευση, τόσο ως περιεχόμενο όσο και ως διαδικασία, προσαρμόζοντάς τη στα νέα δεδομένα της εποχής», αναφερόμενος στον νόμο 5128/2024 «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο, επαγγελματικός προσανατολισμός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μέτρα στήριξης του εκπαιδευτικού συστήματος στις απομακρυσμένες περιοχές και λοιπές ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού». Αυτόν τον στόχο υπηρετεί το Ψηφιακό Σχολείο, που έρχεται να δώσει σε μαθήτριες, μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς ένα σύνολο δράσεων που θα βελτιώσει τη λειτουργία του σχολείου.
Μέσα από τη νέα, δωρεάν, ολοκληρωμένη ψηφιακή πύλη θα υλοποιείται και το Ψηφιακό Φροντιστήριο με πρότυπες φροντιστηριακές παραδόσεις για τους μαθητές όλων των τάξεων, θα παραδίδονται ψηφιακά μαθήματα σε μαθητές απομακρυσμένων περιοχών, θα μπορούν να επικοινωνούν οι μαθητές με τους καθηγητές τους σε πραγματικό χρόνο, ενώ οι γονείς θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται ηλεκτρονικά για τις επιδόσεις των παιδιών τους και τη σχολική δραστηριότητα. Ας σταθούμε όμως στο Ψηφιακό Φροντιστήριο, για να απαντήσω στην ερώτησή σας. Στις πραγματικές ανάγκες και αγωνίες των μαθητών και, συνεπώς, των οικογενειών τους κυβέρνηση και ΥΠΑΙΘΑ οφείλουμε να σταθούμε υποστηρικτικά, στοχευμένα, με ώριμες και βιώσιμες λύσεις, που θα συνδράμουν την προσπάθεια των παιδιών και θα ελαφρύνουν την επιβάρυνση των οικογενειακών προϋπολογισμών από εξωσχολικά μαθήματα και φροντιστήρια.
Στο ίδιο πλαίσιο είναι και η ψηφιακή ομπρέλα digitalschool.gov.gr;
Η ψηφιακή ομπρέλα digitalschool.gov.gr και το Ψηφιακό Φροντιστήριο δίνουν σε όλους τους μαθητές, ειδικά, στους μαθητές που κατοικούν σε απομακρυσμένες περιοχές, τη δυνατότητα και την υποστήριξη να αξιοποιήσουν τα ψηφιακά μέσα στην εκπαίδευση με τρόπο που να αναπληρώνει ελλείψεις ή αδυναμίες. Οι 10.000 διορισμοί εκπαιδευτικών θα έχουν ολοκληρωθεί πριν από το πρώτο κουδούνι του Σεπτεμβρίου και τα σχολεία σε όλη την επικράτεια θα υποδεχτούν ακόμα 10.000 μόνιμους εκπαιδευτικούς που δεν μπορούν εύκολα, γρήγορα, αξιόπιστα και χωρίς κόστος να καλυφθούν με άλλον τρόπο. Στο digitalschool.gov.gr έχουν ήδη ανεβεί βιντεοσκοπημένες διαλέξεις από εκπαιδευτικούς στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών της Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου και το ίδιο μοντέλο ψηφιακού μαθήματος θα λειτουργήσει για το σύνολο της ύλης από την Α’ Δημοτικού μέχρι και τη Β’ Λυκείου. Σχετικά, τώρα, με τις μαθήτριες και τους μαθητές Λυκείου εισάγουμε το ζωντανό φροντιστήριο με απευθείας ερωτήσεις σε διδάσκοντες καθηγητές που θα είναι αποσπασμένοι στο υπουργείο Παιδείας, ενώ η προετοιμασία των μαθητών της Γ’ Λυκείου θα αφορά όλα τα μαθήματα, συμπεριλαμβανομένων και των ειδικών μαθημάτων, τα οποία εξετάζονται πανελλαδικώς.
Επενδύουμε στο δημόσιο σχολείο και με τη χρήση των ψηφιακών μέσων δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για να μειώσουμε τις ανισότητες, κοινωνικές, οικονομικές, γεωγραφικές, ώστε όλοι οι μαθητές να έχουν δικαίωμα σε ίσες ευκαιρίες ακόμα και αν βρίσκονται στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της χώρας. Το όφελος είναι πασιφανές και η ψηφιακή πύλη, με ό,τι περιλαμβάνει, αποτελεί ένα σημαντικό πρόσθετο εργαλείο που στηρίζει την εκπαιδευτική διαδικασία χωρίς να μετατοπίζει το κέντρο βάρους από την αλληλεπιδραστική σχέση μαθητών -εκπαιδευτικών στην ψηφιακή διάσταση της εκπαίδευσης. Αυτήν, άλλωστε, την εκπαιδευτική σταθερά ενισχύουμε με τους 10.000 διορισμούς που κάνουμε φέτος στην εκπαίδευση.
Σας ευχαριστώ για την «πάσα» στην επόμενη ερώτηση! Το υπουργείο έχει ανακοινώσει 10.000 μόνιμες προσλήψεις. Πότε θα ολοκληρωθούν και πώς θα κατανεμηθούν;
Ακριβώς, προχωράμε σε 10.000 διορισμούς εκπαιδευτικών που προστίθενται στους, σχεδόν, 30.000 διορισμούς από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη τα τελευταία πέντε χρόνια. Επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης, επενδύουμε και ενισχύουμε τη δημόσια Παιδεία. Από τις 10.000 θέσεις περίπου οι μισές (4.451) αφορούν αντικαταστάσεις εκπαιδευτικών που βγήκαν σε σύνταξη σύμφωνα με τον κανόνα μία πρόσληψη για μία συνταξιοδότηση, ενώ οι υπόλοιποι διορισμοί (5.549) αφορούν την κάλυψη κενών που έως σήμερα καλύπτονταν με αναπληρωτές.
Κυβερνητική πρόθεσή μας είναι να μειώσουμε τουλάχιστον κατά 50% τον αριθμό των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, καλύπτοντας με μόνιμο τρόπο τα κενά στα σχολεία μας προς όφελος της ποιότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της επαγγελματικής ανέλιξης των εκπαιδευτικών σε ένα σταθερό εργασιακό περιβάλλον. Οι 10.000 διορισμοί εκπαιδευτικών θα έχουν ολοκληρωθεί πριν από το πρώτο κουδούνι του Σεπτεμβρίου και τα σχολεία σε όλη την επικράτεια θα υποδεχτούν ακόμα 10.000 μόνιμους εκπαιδευτικούς.
Ως υφυπουργός αρμόδια και για την ειδική αγωγή, με ιδιαίτερη ικανοποίηση, επισημαίνω την προτεραιότητα που δίνουμε στην ειδική αγωγή όπου θα καλυφθούν περισσότερες από τετραπλάσιες, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, θέσεις ειδικοτήτων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και οκταπλάσιες θέσεις ειδικού εκπαιδευτικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού σε όλες τις ειδικότητες. Επιπλέον, ενισχύουμε τις ειδικότητες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, μια και σε υπάρχουσες και νεοσυσταθείσες θέσεις
ειδικοτήτων τοποθετούνται πενταπλάσιοι, σε σχέση με πέρυσι, εκπαιδευτικοί, ενώ συνολικά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση οι διορισμοί θα ξεπεράσουν τους 2.800.
Και καταλήγουμε στην κάλυψη των αναγκών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπου θα γίνουν περισσότερες από 5.000 προσλήψεις σε όλες τις ειδικότητες. Ο στόχος μας είναι να προχωράμε σε νέους διορισμούς κάθε
χρόνο, ώστε να καλυφθούν όλες οι βαθμίδες εκπαίδευσης με μόνιμους εκπαιδευτικούς και οι αναπληρωτές να είναι για τις έκτακτες ανάγκες. Προς αυτή την κατεύθυνση συνεχίζουμε να εργαζόμαστε με τα συναρμόδια υπουργεία Εσωτερικών και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών. Όπως τόνισε και ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, «ύστερα από πολλά χρόνια αυξάνουμε σημαντικά τους διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών με βάση τις ανάγκες των μαθητών, εντοπίζοντας και καλύπτοντας τα πραγματικά κενά στα σχολεία».
Μιλήσατε προσωπικά πριν από λίγες μέρες για το πολλαπλό βιβλίο. Πώς θα βοηθήσει τον μικρό μαθητή;
Το πολλαπλό βιβλίο είναι μια καινοτομία στον τρόπο μάθησης, που απομακρύνει τους μαθητές από την αποστήθιση, καλλιεργεί την κριτική σκέψη και κάνει πιο γνωσιοκεντρικό τον τρόπο της διδασκαλίας. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επιλέγουν το βιβλίο που θέλουν, ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής ενώ, ταυτόχρονα, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση και στα υπόλοιπα εγκεκριμένα διδακτικά βιβλία σε ψηφιακή μορφή, καθώς και σε πλούσιο συμπληρωματικό ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό. Το ΙΕΠ έχει ολοκληρώσει με επιτυχία τα εκατόν εξήντα έξι νέα προγράμματα σπουδών που είναι προϋπόθεση και αλληλοσυμπληρώνονται, κουμπώνουν με το πολλαπλό βιβλίο. Δηλαδή, η ολοκλήρωση των προγραμμάτων αυτών που εφαρμόστηκαν πιλοτικά στα πειραματικά και πρότυπα σχολεία και εν συνεχεία θα εφαρμοστούν σε όλα τα σχολεία θα ολοκληρωθεί με το πολλαπλό βιβλίο όταν αυτό θα είναι έτοιμο και με την αντίστοιχη επιμόρφωση χιλιάδων εκπαιδευτικών.
Πότε θα γίνει η εισαγωγή του στα σχολεία;
Η πιλοτική εισαγωγή θα γίνει τον Σεπτέμβριο του 2025 και το πολλαπλό βιβλίο θα βρίσκεται στα δημοτικά, τα γυμνάσια και την 1η Λυκείου σε ψηφιακή μορφή, όπως ακριβώς έχει ανακοινώσει ο υπουργός Παιδείας, ενώ η έγχαρτη μορφή του θα εισαχθεί στην εκπαίδευση από το 2026 και θα ακολουθήσει η διαδικασία για τη Β’ και Γ’ Λυκείου, όπως είναι και το αρχικό πρόγραμμα. Η δυνατότητα των πολλαπλών επιλογών σηματοδοτεί μια μεγάλη και ουσιαστική αλλαγή στον τρόπο που μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο και καθώς η εκπαιδευτική αυτή
πρόταση απευθύνεται σε ένα εκατομμύριο τετρακόσιους οκτώ χιλιάδες ενεργούς μαθητές, ΥΠΑΙΘΑ και ΙΕΠ κάνουμε πολύ προσεκτικά βήματα για την ολοκλήρωση και εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου.
Πολιτικά βλέπουμε την κυβέρνηση μετά τις ευρωεκλογές να έχει κάνει μία «κοιλιά» δημοσκοπική, με τα προβλήματα της καθημερινότητας να είναι ενεργά και να πιέζουν τον πολίτη. Πώς θα αντεπεξέλθει η κυβέρνηση αυτό το σημείο καμπής της 2ης θητείας της;
Τα θέματα της καθημερινότητας είναι πολλά και ανοιχτά μπροστά μας. Η υγεία, η παιδεία, η ακρίβεια, οι αυξήσεις στις τιμές της ενέργειας, η μάχη της αντιπυρικής περιόδου είναι μέτωπα όπου εξελίσσεται το κυβερνητικό έργο και δρομολογείται η νομοπαρασκευαστική πολιτική της κυβέρνησης. Παρακολουθούμε στενά και επεμβαίνουμε έγκαιρα σε κάθε φαινόμενο που προβληματίζει την κοινωνία. Σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να συμφωνήσω με τη διατύπωσή σας περί δημοσκοπικής κοιλιάς μετά τις ευρωεκλογές και, χωρίς να υποτιμώ τη ζοφερή καθημερινότητα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, δεν θα συμφωνήσω ούτε στο ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε σημείο καμπής της δεύτερης θητείας της.
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη συνεχίζει να εργάζεται, να νομοθετεί, να υλοποιεί και να προετοιμάζει την επόμενη ημέρα για τις Ελληνίδες, τους Έλληνες και τη χώρα αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα, φέρνοντας λύσεις και αποτελέσματα με πράξεις, με πρόγραμμα, με στόχο. Ετοιμαζόμαστε για τη νέα κοινοβουλευτική περίοδο συνεχίζοντας την απαιτητική πορεία μας στον οδικό χάρτη του κυβερνητικού έργου και των μεταρρυθμίσεων και επιβεβαιώνω ότι το δικό μας το έργο δεν σταματά λόγω θέρους, αλλά και αυτή την περίοδο η προσπάθειά μας συνεχίζεται και εντείνεται.