Τα πάντα είναι θέμα στρατηγικής και μάρκετινγκ. Όταν είστε ομιλητής σε ένα συνέδριο, δεν «πουλάτε» μόνο την ομιλία και το περιεχόμενό της, άλλωστε μόνο 7% ενδιαφέρονται αποκλειστικά για το περιεχόμενό της, για το τι λέτε. Το υπόλοιπο ποσοστό των ακροατών ενδιαφέρεται περισσότερο για τον τρόπο με τον οποίο «πουλάτε» τον εαυτό σας. Από τη γλώσσα του σώματος, το στιλ της συμπεριφοράς σας κατά τη διάρκεια της ομιλίας και, πιο συγκεκριμένα, για να «κρεμαστούν» από τα χείλη σας, θα πρέπει αυτό που λέτε να συνδυάζεται αρμονικά με τον τρόπο που το λέτε. Πρέπει να πηγαίνουν μαζί.
Να δίνετε παράλληλα και την εικόνα ότι «σκέφτεστε σαν καλλιεργημένος άνθρωπος αλλά μιλάτε σαν άνθρωπος του λαού», σύμφωνα με τη ρήση του Αριστοτέλη.
Όταν σχεδιάζετε την ομιλία σας, καθορίστε τους στόχους, πριν προχωρήσετε στη σύνταξή της. Ο καθορισμός των στόχων της ομιλίας βοηθά στη διαδικασία του σχεδιασμού, αφού ορίζει αυτό που θέλετε να επιτύχετε, είτε πληροφορώντας το κοινό, είτε προσπαθώντας να το πείσετε για κάτι, είτε να το διασκεδάσετε, είτε να του περάσετε μηνύματα ικανοποίησης των αναγκών του.
Ένας σωστός καθορισμός των στόχων της ομιλίας είναι πολύ σημαντικός παράγοντας της επιτυχίας.
Στη συνέχεια, ο τρόπος με τον οποίο θα ξεκινήσετε την ομιλία καθορίζει και τη νικηφόρα, ή μη, επίτευξη των στόχων που έχετε θέσει.
Αν κάτι πάει στραβά στην εκκίνηση, δύσκολα μπορεί να διορθωθεί στη συνέχεια. Στα πρώτα δύο με τρία λεπτά, το κοινό θα διαμορφώσει την εντύπωσή του για εσάς και θα επηρεάσει θετικά ή αρνητικά το ενδιαφέρον του για όλα όσα θα πείτε στην ομιλία σας.
Τα πρώτα λεπτά είναι σημαντικά και θα πρέπει να αιχμαλωτίσετε το ενδιαφέρον του κοινού, να πείσετε για την ανάγκη να σας ακούσουν, αλλά και να αποδείξετε την αξιοπιστία των λόγων σας.
Ο ομιλητής θα πρέπει να κερδίσει το ενδιαφέρον του κοινού γιατί κανένας δεν πρόκειται να κάτσει να ακούσει κάποιον, αν πιστέψει ότι όσα λέει δεν τον αφορούν. Αναλογιστείτε τι μπορεί να ενδιαφέρει το συγκεκριμένο κοινό. Στα δύο με τρία πρώτα λεπτά, το κοινό θα σκεφτεί: «Αυτή την ομιλία αξίζει να την παρακολουθήσω ή θα χάσω τον χρόνο μου, αν παραμείνω να τον ακούσω;».
Οι τελευταίες λέξεις που θα ακούσει το κοινό σας θα είναι αυτά που θα θυμάται. Ένας πολύ ισχυρός και θετικός επίλογος θα αφήσει καλή εντύπωση και θα δυναμώσει την εικόνα του ομιλητή. Ο επίλογος είναι επίσης μια ευκαιρία να δοθεί επιπλέον έμφαση στα βασικά σημεία της ομιλίας, ώστε να μείνουν πιο εύκολα στη μνήμη.
Μια ανακεφαλαίωση σύντομη και περιεκτική της κεντρικής ιδέας της ομιλίας κλείνει με την πιο θετική εικόνα για τον ομιλητή.
Αυτή την εβδομάδα έχουμε το Ετήσιο Συνέδριο της ΚΕΔΕ με πολλούς ομιλητές. Να δούμε ποιος θα κερδίσει τις εντυπώσεις!
Γιατί, σημασία δεν έχει τι λες αλλά το πώς το λες, σύμφωνα με τον πολύ έμπειρο δάσκαλο ρητορικής στο Ηνωμένο Βασίλειο, Μάικλ Πάρκερ, στο βιβλίο του «Πώς να πουλάς τον εαυτό σου»!
του Θανάση Παπαμιχαήλ
Επικοινωνιολόγος-Συγγραφέας Οδηγών Πολιτικής Αυτοβελτίωσης (Σ.Ο.Π.Α.)