«Με τη χώρα εμείς δεν παίζουμε. Ούτε με τις επόμενες γενιές, στις οποίες επ’ ουδενί έχουμε την πρόθεση να κληροδοτήσουμε μεγαλύτερο χρέος από αυτό που παραλάβαμε», τονίζει σε συνέντευξή του στη Λίδα Μπόλα και την εφημερίδα «Political» ο νέος υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αρμόδιος για τη φορολογική πολιτική, και βουλευτής Β’ Πειραιώς της Νέας Δημοκρατίας Δημήτρης Μαρκόπουλος.
Αναφερόμενος στο καλάθι της ΔΕΘ, επισημαίνει ότι θα αξιοποιηθούν στο έπακρο η θετική πορεία της οικονομίας και τα περιθώρια που δίδονται ώστε να ανακουφιστούν όσο το δυνατόν περισσότερες κοινωνικές ομάδες, αλλά ξεκαθαρίζει ότι η επαναφορά του 13ου μισθού και της 13ης σύνταξης είναι πάνω από τις σημερινές δυνατότητες της κυβέρνησης, καθώς «δεν μπορούμε να παρεκκλίνουμε των δεσμεύσεων της χώρας», όπως λέει.
Για το ενδεχόμενο επιστροφής στην κανονικότητα μετά τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή σε ό,τι αφορά τιμές και πληθωριστικές πιέσεις, σημειώνει ότι «η εκτόνωση της κρίσης στο πεδίο της πολιτικής θα σημάνει και αποκλιμάκωση των πληθωριστικών πιέσεων» και πως προκύπτουν κάποιες αχτίδες φωτός, «όμως το παζλ έχει δρόμο ακόμη για να ολοκληρωθεί».
Τέλος, για την ΕΛΑΣ του Αλέξη Τσίπρα αναφέρει πως «δεν πιστεύω πως το κόμμα του θα προφτάσει να αποκτήσει μια τόσο μεγάλη δυναμική ώστε να αποτελέσει τον άλλο πόλο», ενώ για το ενδεχόμενο να ιδρύσει κόμμα ο Αντώνης Σαμαράς, λέει πως «θα είναι ένα ιστορικό και πολύ μεγάλο λάθος για έναν πολιτικό που απέδειξε την αξία του».
Διαχειρίζεστε στην τελική ευθεία της κυβερνητικής θητείας ένα χαρτοφυλάκιο που κατά γενική ομολογία είναι το κρισιμότερο σε μια εκλογική αναμέτρηση. Ποιοι είναι οι στόχοι για τους επόμενους μήνες;
Η κατεύθυνση που αποτελεί την κεντρική πολιτική στόχευση της κυβέρνησής μας για το επόμενο διάστημα είναι η τήρηση της δημοσιονομικής σταθερότητας, η συνέχιση της ανάπτυξης, να εξακολουθήσουμε να ψάχνουμε το κατάλληλο μείγμα μείωσης φόρων και εισφορών ώστε να ελαφραίνουμε τις τσέπες των νοικοκυριών, των ελεύθερων επαγγελματιών, της μεσαίας τάξης, των επιχειρήσεων, των υπαλλήλων, χωρίς όμως να θιγεί η ευστάθεια των δημόσιων οικονομικών.
Το έχουμε ξεκαθαρίσει και θα το ξαναπώ και από το φιλόξενό σας βήμα. Με τη χώρα εμείς δεν παίζουμε. Ούτε με τις επόμενες γενιές, στις οποίες επ’ ουδενί έχουμε την πρόθεση να κληροδοτήσουμε μεγαλύτερο χρέος από αυτό που παραλάβαμε. Προτεραιότητα είναι η τόνωση του εισοδήματος των Ελλήνων. Αυτή είναι και η λύση κατά της ακρίβειας που προκύπτει από εξωγενείς παράγοντες.
Όσο πλησιάζουμε στον Σεπτέμβριο, το καλάθι της ΔΕΘ μονοπωλεί το ενδιαφέρον και η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από την επαναφορά του 13ου μισθού και της 13ης σύνταξης. Μπορεί να περιλαμβάνεται μια τέτοια εξαγγελία στις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού; Ή μία από τις δύο, δηλαδή ο 13ος μισθός;
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ήδη από το 2017, πριν καν εκλεγεί πρωθυπουργός, ξεκαθάρισε πως με τους Έλληνες θα έχει μια τίμια σχέση. Αυτό που εμείς ορίσαμε ως «συμφωνία αλήθειας». Πέρυσι έδωσε η κυβέρνηση ένα από τα υψηλότερα σε παροχές πακέτα μέτρων στη ΔΕΘ, που άγγιξε το 1,7 δισ. ευρώ. Ένα πακέτο με σημαντικές παρεμβάσεις για μεγάλες κοινωνικές ομάδες, όπως οι νέοι, οι ένστολοι, οι οικογένειες κ.λπ.
Το κόστος των δύο πολιτικών που περιγράφετε, δηλαδή της 13ης σύνταξης και του 13ου μισθού στο Δημόσιο, είναι πάνω από τις σημερινές δυνατότητες. Και όταν μιλάμε για 13η σύνταξη, να ξεκαθαρίσουμε πως εμείς δεν αναφέρουμε το επίδομα που ο ΣΥΡΙΖΑ προεκλογικά το 2019 είχε ονοματίσει ως τέτοιο, όταν τα 300 έως 500 ευρώ τα έχει παρουσιάσει ως μια πλήρη συνταξιοδοτική μέριμνα. Μιλάμε για κανονικές συντάξεις. Μια επιπλέον σύνταξη και ένας επιπλέον μισθός στο Δημόσιο σημαίνουν πρόσθετη ετήσια δαπάνη 4 δισ. ευρώ. Δηλαδή δυόμισι περσινά πακέτα ΔΕΘ! Όποιος λοιπόν τάζει τέτοια μέτρα οφείλει να μας πει και από πού θα βρεθούν οι πόροι. Εμείς μιλάμε καθαρά. Και έχουμε το δικαίωμα να το κάνουμε, καθώς έχουμε αυξήσει κατά 16% τις συντάξεις από το 2023 έως σήμερα, παραπάνω από 22% από το 2019, δίνουμε στο νομοσχέδιο αυτών των ημερών αύξηση κατά 200 εκατ. ευρώ (560 ευρώ από 360 ευρώ) στο 85% των συνταξιούχων με 300 ευρώ ανά περίπτωση, θα προκύψουν επίσης αυξήσεις από 1ης/1/2027 βάσει της πορείας του πληθωρισμού και του ΑΕΠ, ενώ θυμίζω τις παρεμβάσεις στην προσωπική διαφορά. Έχουμε πεπραγμένα υπέρ των συνταξιούχων. Όμως, δεν μπορούμε να παρεκκλίνουμε των δεσμεύσεων της χώρας.
Ποια θα είναι η κατεύθυνση των μέτρων που θα ανακοινωθούν τον Σεπτέμβριο;
Αυτήν τη στιγμή υπάρχει σε εξέλιξη διαβούλευση και ακούμε προτάσεις. Ο θεσμικός διάλογος προχωρά και είναι ανοικτός. Η τελική διαμόρφωση του πακέτου έχει μπροστά της πορεία και δεν θα ήθελα να πω κάτι συγκεκριμένο ακόμη. Είναι βέβαιο πως θα αξιοποιηθούν στο έπακρο η θετική πορεία της οικονομίας και τα περιθώρια που δίδονται ώστε να ανακουφιστούν όσο το δυνατό περισσότερες κοινωνικές ομάδες, αλλά και για να αναπτυχθεί και άλλο η οικονομία μας. Οι προτάσεις μας πάντοτε έχουν προσανατολισμό και προς τους ευάλωτους συμπολίτες με ενίσχυση των εισοδημάτων αλλά και προς τα κομμάτια εκείνα που στηρίζουν την παραγωγική Ελλάδα με φοροελαφρύνσεις. Μην ξεχνάτε πως οι μειώσεις φόρων είναι πλέον ένα «θετικό καθεστώς» για την Ελλάδα.
Πόσος υπολογίζετε να είναι ο διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος και πότε θα έχετε στη διάθεσή σας τα οριστικά στοιχεία;
Είναι βέβαιο πως η άριστη διαχείριση που έχει υπάρξει από το οικονομικό επιτελείο επιτρέπει αισιοδοξία. Από την άλλη πλευρά, ας είμαστε υπομονετικοί. Σήμερα η εικόνα είναι καλή. Μπορεί όμως να γίνει και καλύτερη. Ας αποφύγουμε λοιπόν τη βιασύνη και όταν έλθει η ώρα θα μιλήσουμε με πραγματικά δεδομένα.
Αυτές τις μέρες υπάρχει πλέον η αίσθηση ότι η κατάσταση στη Μέση Ανατολή θα εξομαλυνθεί. Τι σημαίνει αυτό για την οικονομία; Μπορεί να δούμε άμεσα επιστροφή στην κανονικότητα σε ό,τι αφορά τιμές και πληθωριστικές πιέσεις;
Οπωσδήποτε ένας διαλυτικός παράγοντας για την παγκόσμια οικονομία είναι η αβεβαιότητα. Οι ενεργειακές αγορές και κατ’ επέκταση οι πολίτες δοκιμάζονται αυτό το διάστημα. Για την ακρίβεια, έχουν δοκιμαστεί ισχυρά και από τον ρωσοουκρανικό πόλεμο αυτά τα χρόνια. Εκτόνωση της κρίσης στο πεδίο της πολιτικής θα σημάνει και αποκλιμάκωση των πληθωριστικών πιέσεων. Κάποιες αχτίδες φωτός προκύπτουν. Όμως, το παζλ έχει δρόμο ακόμη για να ολοκληρωθεί. Θέλω να κρατώ την αισιόδοξη πάντοτε πλευρά των πραγμάτων. Χαίρομαι πάντως που η Ελλάδα τόσο στο επίπεδο του πρωθυπουργού έχει θέσει σαφώς την ανάγκη μιας ενιαίας ευρωπαϊκής προσέγγισης σε αυτά τα ακανθώδη ζητήματα, όσο και σε αυτό του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και προέδρου του Eurogroup Κυριάκου Πιερρακάκη. Κρατήστε αυτό που σας λέω: ο ρόλος και η φωνή της Ελλάδας σε όλα αυτά είναι πρωταγωνιστικά.
Σε κάθε περίπτωση, η πίεση που ασκεί στα εισοδήματα των πολιτών η ακρίβεια είναι πολύ μεγάλη. Θα υπάρξουν μέχρι τις κάλπες περαιτέρω κινήσεις για την αντίστροφη αυτής της κατάστασης;
Ήδη παρουσιάστηκε ένα νέο, θετικό και ευεργετικό για τα εισοδήματα των πολιτών νομοσχέδιο αυτές τις μέρες και θα ολοκληρωθεί την επόμενη Τετάρτη στην ολομέλεια από το υπουργείο μας. Ένα νομοσχέδιο πολυεπίπεδο που αφορά το ιδιωτικό χρέος, την ενίσχυση των οικογενειών με παιδιά, βοήθειες για δημόσιους λειτουργούς που πρέπει να εργαστούν εκτός περιοχής τους και πρέπει να στεγαστούν με ενοίκια που θα τους επιδοθούν, με ρυθμίσεις για την κατοικία, με μέριμνες για τις ευάλωτες ομάδες. Με έμφαση στους συνταξιούχους και δράσεις για το στεγαστικό ζήτημα. Προφανώς δεν τελειώσαμε. Είμαστε εδώ με αίσθημα ευθύνης να συνεχίσουμε.
Πιστεύετε ότι η οικονομία θα κρίνει τις επόμενες εκλογές;
Οι πολίτες πάντοτε κρίνουν συνολικά και όχι αποσπασματικά. Οπωσδήποτε η οικονομία αποτελεί ένα σημαντικό κριτήριο και αν θέλετε και μια μεγάλη επιτυχία για εμάς ως κυβέρνησης. Από την άλλη μεριά, έχουμε να επιδείξουμε και πολύ μεγάλες επιτυχίες στην εξωτερική και αμυντική πολιτική, στο ψηφιακό κράτος, στη δημιουργία νέων συνθηκών στα πανεπιστήμια, στην ίδρυση επιτέλους ιδιωτικών τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων κ.ά.
Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν πλέον τη διαμόρφωση ενός δίπολου από το παρελθόν με την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα. Ποια θα είναι η στρατηγική της κυβέρνησης;
Δεν πιστεύω πως το κόμμα του κ. Τσίπρα θα προφτάσει να αποκτήσει μια τόσο μεγάλη δυναμική ώστε να αποτελέσει τον άλλο πόλο. Ότι δείχνει σήμερα μια δυναμική είναι αληθές. Όμως, δεν πιστεύω πως θα κατορθώσει έως το 2027 να την ολοκληρώσει. Όπως και να έχει όμως, συμφωνώ πως στον άλλο πολιτικό χώρο, στην Αριστερά, έχει αρχίσει το πρώτο βήμα για να υπάρξει ενοποίηση. Δεν θα προκύψει όμως αυτή μέχρι τις επόμενες εθνικές εκλογές. Ακόμη υπάρχει η τάση της τιμαριοποίησης και των εγωισμών.
Εκτιμάτε ότι ο Αντώνης Σαμαράς μπορεί να επηρεάσει τη ΝΔ; Και ότι τελικά θα προχωρήσει στην ίδρυση κόμματος;
Αν πράξει κάτι τέτοιο, θα είναι ένα ιστορικό και πολύ μεγάλο λάθος για έναν πολιτικό που απέδειξε την αξία του. Ελπίζω να μη χύσει την… καρδάρα, όπως λένε και στο χωριό μου. Ο Αντώνης Σαμαράς χρειάζεται να σκεφτεί με ψυχραιμία, να σκεφτεί πως έχει πολλούς φίλους εντός της ΝΔ που θέλουν να αλλάξει γραμμή και να αναθεωρήσει. Που θέλουν να διατηρήσει σε υψηλά επίπεδα την πολιτική του υστεροφημία. Έχω την ελπίδα -αν και κάτι τέτοιο προσώρας δεν διαφαίνεται- πως θα αναστοχαστεί.

