Σαφές μήνυμα προς την Τουρκία παρότι διευκρινίζεται οτι η απόφαση αυτή δεν αποτελεί “αντίποινα”
Σε μια απόφαση με ιδιαίτερο ιστορικό αλλά και γεωπολιτικό βάρος, η κυβέρνηση του Ισραήλ ενέκρινε ομόφωνα την επίσημη αναγνώριση της Γενοκτονίας των Αρμενίων, εγκαταλείποντας μια πολιτική δεκαετιών κατά την οποία απέφευγε να χρησιμοποιήσει τον συγκεκριμένο όρο.
Η πρωτοβουλία ανήκει στον υπουργό Εξωτερικών, Γκίντεον Σάαρ, ο οποίος χαρακτήρισε την αναγνώριση «ηθικό και ιστορικό καθήκον», τονίζοντας ότι «ποτέ δεν είναι αργά να κάνουμε το σωστό». Παράλληλα, η κυβερνητική απόφαση καταδικάζει κάθε προσπάθεια άρνησης, υποβάθμισης ή παραποίησης των ιστορικών γεγονότων.
Η εξέλιξη αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία καθώς έρχεται σε μια περίοδο μεγάλων εντάσεων στις σχέσεις Ισραήλ και Τουρκίας. Για δεκαετίες, το Ισραήλ απέφευγε να προχωρήσει σε επίσημη αναγνώριση, προκειμένου να μη διαταράξει τις στρατηγικές του σχέσεις με την Άγκυρα. Ωστόσο, η δραματική επιδείνωση των διμερών σχέσεων τα τελευταία χρόνια φαίνεται πως οδήγησε σε αλλαγή στάσης.
Η απόφαση της κυβέρνησης δεν αποτελεί ακόμη το τελευταίο βήμα. Το σχετικό ψήφισμα θα εισαχθεί στην ολομέλεια της Κνεσέτ, η οποία θα κληθεί να δώσει την τελική έγκριση ώστε η αναγνώριση να αποκτήσει πλήρη θεσμική ισχύ.
Η Γενοκτονία των Αρμενίων αφορά τις μαζικές σφαγές και εκτοπίσεις που υπέστη ο αρμενικός πληθυσμός της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας την περίοδο 1915-1917.
Πάνω από τριάντα χώρες έχουν ήδη αναγνωρίσει επίσημα τα γεγονότα ως γενοκτονία, ενώ η Τουρκία εξακολουθεί να απορρίπτει τον συγκεκριμένο χαρακτηρισμό, υποστηρίζοντας ότι οι θάνατοι σημειώθηκαν στο πλαίσιο των συνθηκών του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και όχι ως αποτέλεσμα οργανωμένου σχεδίου εξόντωσης.

