Η πολιτική επικοινωνία άλλαξε τα τελευταία χρόνια. Η άσκηση της πολιτικής γίνεται με όρους marketing και οι πολιτικοί μας επικοινωνούν και πλασάρονται ως καταναλωτικά προϊόντα. Πολιτική λοιπόν με όρους marketing και social media, η οποία«πουλάει» καλύτερα ένα πολιτικό πρόσωπο, το κάνει οικείο και προσιτό όπως και οι λεγόμενοι influencers, μέσα από δημοφιλή δίκτυα προβάλλουν προϊόντα και υπηρεσίες.

Για την εικόνα ενός πολιτικού, το πώς ντύνεται, πώς μιλάει,πώς «γράφει» στον φακό, δίνεται μεγάλη σημασία από τα επιτελεία της επικοινωνίας αλλά και από το κοινό, που έχει συνηθίσει να καταναλώνει εικόνες, επιμελημένες και καλά πακεταρισμένες «συσκευασίες» πολιτικών προσώπων αντί να ενδιαφέρεται για την ουσία του λόγου, το περιεχόμενό του. Στις περισσότερες των περιπτώσεων η εικόνα, το φαίνεσθαι, δεν ταυτίζεται με αυτό που ακριβώς στην πραγματικότητα είναι. Και τις περισσότερες φορές είναι χειρότερα. Λογογράφοι, επικοινωνιολόγοι, δημοκόποι και δημοσιογράφοι αναμφισβήτητα δημιουργούν μια πλασματική, «εικονική» εικόνα ενός πολιτικού προσώπου, με στόχο την εκλογή του σε θέσεις ευθύνης. Έχουν, αλήθεια, ευθύνη όλοι αυτοί, οι επαγγελματίες της επικοινωνίας, για τα πρόσωπα που προβάλλουν;Να τους στείλουμε στην πυρά;

Σύμφωνα με ένα πολύ ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ στην κρατική ΕΡΤ3, όταν ξεκίνησαν να δικάζονται τα γερμανικά στελέχη και μέλη του κόμματος, κάθισε μαζί τους ως ένοχος και ο φωτογράφος του Χίτλερ. Καταδικάστηκε σε πολυετή φυλάκιση γιατί, σύμφωνα με την εισαγγελική αγόρευση, «μπορεί να μην έβαψε τα χέρια του με αίμα,αλλά με την τέχνη που έβαλε στη φωτογράφιση του Χίτλερ τον παρουσίασε στο κοινό ως δυναμικό και ανίκητο ηγέτη». Ο φακός του φωτογράφου ξεγέλασε τους πολίτες τότε!

Σήμερα, ζούμε στην εποχή της μετα-πολιτικής, όπου η εικόνα ενός πολιτικού προσώπου είναι πιο ισχυρή από την ουσία της πολιτικής του. Το αστραφτερό χαμόγελο, το μοντέρνο ντύσιμο, η χολιγουντιανή παρουσίαση των θεμάτων, τα πανάκριβα βίντεο και οι αγκαλιές με τους πολίτες πουλάνε πολύ περισσότερο από την όποια ιδεολογία και το περιεχόμενο.

Από την άλλη, ζούμε σε εποχή πλήρους απαξίωσης της πολιτικής και το να μη μιλάς πολιτικά είναι το ζητούμενο για μεγάλο μέρος του κοινού.

Τώρα όσον αφορά το επίπεδο του πολιτικού προσωπικού, πλην ελάχιστων εξαιρέσεων, ευτυχώς που υπάρχουν και οι κάθε είδους σύμβουλοι πολιτικής επικοινωνίας και δημιουργούν το περιτύλιγμα, τη «συσκευασία» του πολιτικού προς κατανάλωση στο ευρύ κοινό.

Ίσως να φαίνεται παράδοξο αυτό, που το άρθρο υπογράφεται από έναν σύμβουλο πολιτικής επικοινωνίας, αλλά όταν οι επιλογές των πολιτών στην κάλπη είναι από το λεγόμενο lifestyle και από το κάτω ράφι των υποψηφίων, τότε όλα είναι πιθανά! Άλλωστε εμείς συμβουλεύουμε τους πελάτες μας να «τσαλακώνουν» την εικόνα τους όταν χρειάζεται, εμείς θα μείνουμε στο απυρόβλητο!

 

του Θανάση Παπαμιχαήλ

Επικοινωνιολόγος, συγγραφέας Οδηγών Πολιτικής Αυτοβελτίωσης (Σ.Ο.Π.Α.)

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο