«Ως θεσμικός αρωγός συνολικά των ΟΤΑ, η ΕΕΤΑΑ επί 36 ολόκληρα χρόνια τους στηρίζει ως επιστημονικός και τεχνικός σύμβουλος», δηλώνει ο Σπύρος Σπυρίδων, διευθύνων σύμβουλος της ΕΕΤΑΑ, και ευθέως επισημαίνει πως, στην παρούσα περίοδο, «έρχεται με νέο ρόλο να συμβάλει, ώστε να μπορέσει η αυτοδιοίκηση να ανταποκριθεί στις προκλήσεις των καιρών».

Ως πολύπειρος αυτοδιοικητικός και με ευρωπαϊκές γνώσεις, δεν κρύβει ότι πρέπει «να μελετήσουμε τι κάνουν άλλες χώρες με τα επιτυχημένα συστήματά τους και εν συνεχεία αυτά να τα προσαρμόσουμε στις συνθήκες και στις ιδιαιτερότητες της χώρας μας».

Σημειώνει, δε, ότι «περισσότερα από 16 δισ. ευρώ θα είναι το ποσό που η ελληνική Αυτοδιοίκηση θα κληθεί να αξιοποιήσει μέσα από προγράμματα όπως το “Αντώνης Τρίτσης”, το ΕΣΠΑ, το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ), το Ταμείο Ανάκαμψης καθώς και το Αγροτικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και άλλες ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις από κοινοτικές πρωτοβουλίες κ.ά.», άρα η Αυτοδιοίκηση δεν πρέπει να χάσει την ευκαιρία.

Σε μια περίοδο κατά την οποία η χώρα έχει έντονα τα πλήγματα των μνημονίων και της πανδημίας, η ΕΕΤΑΑ ποια πολιτική κρίνετε πως πρέπει να ακολουθήσει;

Η περίοδος της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης καθώς και της πανδημίας ανέδειξε αυτό που η Αυτοδιοίκηση της χώρας μας, αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση, υποστηρίζει διαχρονικά. Ότι, δηλαδή, στην εφαρμογή των δημόσιων πολιτικών, όσο πιο κοντά στους πολίτες βρίσκεται ένας θεσμός, τόσο περισσότερο αποτελεσματικός είναι. Παράλληλα όμως αναδείχτηκε και η δυσκολία πολλές φορές της Αυτοδιοίκησης να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις και τις ανάγκες των πολιτών, ιδιαίτερα σε συνθήκες κρίσης. Αυτό οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, κυρίως όμως στην υποστελέχωσή της και στην έλλειψη των απαιτούμενων οικονομικών πόρων που τελικά έχουν ως συνέπεια την αδυναμία σχεδιασμού και άσκησης των ολοκληρωμένων πολιτικών που απαιτούνται στις έκτακτες αυτές καταστάσεις.

Η ΕΕΤΑΑ, ως θεσμικός αρωγός συνολικά των ΟΤΑ επί 36 ολόκληρα χρόνια, στηρίζοντάς τους ως επιστημονικός και τεχνικός σύμβουλος, έρχεται με νέο ρόλο να συμβάλει, ώστε να μπορέσει η Αυτοδιοίκηση να ανταποκριθεί στις προκλήσεις των καιρών.

Συγκεκριμένα, δημιουργείται μια αξιόλογη, φιλοδοξούμε, τεχνική υπηρεσία, καθώς επίσης δυο μητρώα από ιδιώτες μηχανικούς – το ένα αφορά την υποβοήθηση της εκπόνησης μελετών και το άλλο την επίβλεψη της κατασκευής των έργων των δήμων, με σκοπό την ενίσχυση της εθνικής προσπάθειας για την αξιοποίηση των πρωτοφανών υψηλών πόρων που έχουν διασφαλιστεί από την κυβέρνηση για την Αυτοδιοίκηση την περίοδο 2021-2027.

Μπορείτε να αναφερθείτε περισσότερο στις πολιτικές της ΕΕΤΑΑ σε σχέση με το πρόγραμμα που «τρέχει» αυτή την περίοδο με τους βρεφονηπιακούς σταθμούς;

Αναφέρεστε προφανώς στο πρόγραμμα της «Εναρμόνισης της Επαγγελματικής και Κοινωνικής Ζωής» ύψους 279 εκατ. ευρώ, που αποτελεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα άσκησης κοινωνικής πολιτικής της χώρας, μετά βέβαια από εκείνα που εντάσσονται στην κρατική κοινωνική πολιτική. Συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και τα υπουργεία Εσωτερικών, Ανάπτυξης και Εργασίας, ενώ για δεύτερη χρονιά ενισχύεται και επεκτείνεται με πίστωση 30 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Εργασίας.

Με το πρόγραμμα αυτό για διακόσιες χιλιάδες, περίπου, παιδάκια από δύο μηνών έως τεσσάρων ετών, αποκτούν την οικονομική δυνατότητα οι γονείς τους να τα στείλουν σε βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς, σε Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης, καθώς και σε δομές για ΑμΕΕΑ.

Αν και οι χρηματοδοτικές ανάγκες του προγράμματος κάθε χρόνο αυξάνονται, κανένα παιδί δεν θα μείνει έξω από τους παιδικούς σταθμούς ή από δομές για ΑμΕΕΑ.

Αξίζει να αναφερθεί ότι φέτος για δεύτερη χρονιά η διαδικασία υποβολής αιτήσεων είναι εξ ολοκλήρου ψηφιακή. Κάτι που απαλλάσσει τους ενδιαφερόμενους πολίτες από μια μεγάλη ταλαιπωρία και αχρείαστη γραφειοκρατία. Δεν χρειάζεται πλέον να χάσουν εργατοώρες για να συγκεντρώσουν πιστοποιητικά και απαιτούμενα έγγραφα, αφού όλα πλέον ακολουθούν την ψηφιακή μεταρρύθμιση της χώρας και αντλούνται σε μεγάλο ποσοστό αυτόματα. Ταυτόχρονα υπάρχει και ένα άλλο σημαντικό όφελος. Υπολογίστηκε ότι από την αποφυγή κατάθεσης εγγράφων και την ψηφιοποίηση των αιτήσεων μόνο μίας χρονιάς, από το χαρτί που εξοικονομείται σώζονται 1.000 περίπου δέντρα!

Έχετε μεγάλη αυτοδιοικητική, ευρωπαϊκή και τεχνοκρατική εμπειρία. Πιστεύετε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση δύναται να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της νέας εποχής;

Μιας και αναφέρεστε στην αυτοδιοικητική διαδρομή μου, πρέπει να τονίσω τις δυνατότητες που έχουν οι αυτοδιοικήσεις στην Ε.Ε., όπου έχουν τον πρώτο λόγο για το 80% των συνολικών νομοθετικών παρεμβάσεων κάθε κράτους, αφού η εφαρμογή τους γίνεται κυρίως από την αυτοδιοίκηση.

Επίσης πρέπει να πούμε ότι οι πιστώσεις που διαχειρίζονται είναι πολλαπλάσιες ποσοστιαία, σε σχέση με το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν, από ό,τι οι δικές μας! Άρα, αυτό πρέπει να αποτελεί πυξίδα μας. Να μελετήσουμε τι κάνουν άλλες χώρες με τα επιτυχημένα συστήματά τους και εν συνεχεία αυτά να τα προσαρμόσουμε στις συνθήκες και στις ιδιαιτερότητες της χώρας μας. Τονίζω και πάλι: Όχι να αντιγράψουμε, μα να μελετήσουμε και προσαρμόσουμε.

Η απάντηση, λοιπόν, είναι «ναι», η Αυτοδιοίκηση μπορεί και πρέπει να ακολουθήσει την εξέλιξη και κυρίως τις δυνατότητες που παρέχει η ψηφιακή εποχή και η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση. Με απόλυτη προσήλωση και σεβασμό στην ανθρώπινη υπόσταση και την προσήκουσα κοινωνική ευαισθησία.

ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης και λοιποί ευρωπαϊκοί πόροι στην Αυτοδιοίκηση. Πώς πρέπει να επενδυθούν για να αποδώσουν τα μέγιστα;

Την περίοδο του παρόντος πολυετούς χρηματοδοτικού πλαισίου, δηλαδή την περίοδο 2021-2027, η χρηματοδότηση με αποδέκτες τους δήμους και τις περιφέρειες είναι η μεγαλύτερη από κάθε άλλη εποχή. Περισσότερα από 16 δισ. ευρώ θα είναι το ποσό που η ελληνική Αυτοδιοίκηση θα κληθεί να αξιοποιήσει μέσα από προγράμματα όπως το «Αντώνης Τρίτσης», το ΕΣΠΑ, το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ), το Ταμείο Ανάκαμψης καθώς και το Αγροτικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και άλλες ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις από κοινοτικές πρωτοβουλίες κ.ά.

Για να μπορέσουν όμως αυτές οι χρηματοδοτήσεις να αποδώσουν το μέγιστο όφελος για τις τοπικές κοινωνίες και σωρευτικά για τη χώρα, προϋπόθεση είναι τα έργα τα οποία θα υλοποιηθούν, να υπηρετούν έναν καλά μελετημένο σε επίπεδο δήμου και περιφέρειας αναπτυξιακό σχεδιασμό.

Αν και αυτή η ευκαιρία καταλήξει σε υλοποίηση λίστας έργων που θα προκύψει από αδυναμία εκπόνησης κατάλληλα στοχευμένου αναπτυξιακού σχεδιασμού, τότε θα υλοποιηθούν ίσως κάποια χρήσιμα σε έναν βαθμό έργα, αλλά θα είναι πλέον ή βέβαιο ότι δεν θα παραχθεί η προστιθέμενη αξία για την οικονομία της χώρας μας που θα αναλογεί στην πρωτοφανή για την ελληνική πραγματικότητα και την Αυτοδιοίκηση χρηματοδότηση.

Λακωνικά, θα έχουμε χάσει ένα ακόμη τρένο…

Συνέντευξη στον Γιάννη Σπ. Παργινό

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο