Γραμμή… άμυνας μέσω «έξυπνων» αγορών στα σούπερ μάρκετ και γενικά στο λιανικό εμπόριο «χτίζουν» οι καταναλωτές, οι οποίοι προσπαθούν να μειώσουν τις επιβαρύνσεις, για να αντέξουν στο γενικευμένο κλίμα ανατιμήσεων.

Το «καλάθι του νοικοκυριού» αποτελεί πλέον πυξίδα για τις αγορές των καταναλωτών, καθώς αντιπροσωπεύει τα πλέον ανελαστικά αγαθά που έχει ανάγκη ένα σπιτικό. Ωστόσο, η ανάγκη εξοικονόμησης χρημάτων επιβάλλει ευελιξία και προσαρμογή των συνηθειών των καταναλωτών στα νέα δεδομένα, με αξιοποίηση όλων των ευκαιριών όταν βρίσκονται μπροστά στα ράφια, αλλά και μπροστά στα μάτια τους!

Είναι «ψαγμένοι» πλέον

Οι καταναλωτές φαίνεται ότι είναι εξοικειωμένοι και πιο… ψαγμένοι όσον αφορά τη νέα πραγματικότητα στην αγορά, καθώς προσπαθούν να εξαντλήσουν κάθε περιθώριο, ώστε να πραγματοποιήσουν τις πλέον συμφέρουσες αγορές. Προς αυτήν την κατεύθυνση βοηθούν οι διαφημίσεις των αλυσίδων, αλλά και το ίντερνετ, καθώς αποτελούν τα βασικά εργαλεία, ενώ η πανδημία του κορονοϊού αποτέλεσε το πρώτο βήμα για την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς των πολιτών. Ωστόσο, η επίσκεψη στο φυσικό κατάστημα αποτελεί τον κλασικό τρόπο αγορών.

Με λίστα και… κομπιουτεράκι η «επίσκεψη» στο σούπερ μάρκετ

Η εκτίναξη των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ έχει οδηγήσει μοιραία σε περιορισμό των ποσοτήτων που αγοράζουν τα νοικοκυριά, καθώς το διαθέσιμο εισόδημα συρρικνώνεται και, ως εκ τούτου, επιβάλλονται η διαμόρφωση και η σχεδίαση ενός πλάνου για τις πιο συμφέρουσες επιλογές.

Το… Ευαγγέλιο λοιπόν των αγορών έχει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά:

1. Ο καταναλωτής πρέπει να ξεκινάει από το σπίτι του έχοντας προετοιμάσει μια λίστα, στην οποία θα περιλαμβάνονται τα πλέον απαραίτητα προϊόντα που επιθυμεί να αγοράσει. Έτσι όπως έχει διαμορφωθεί σήμερα η κατάσταση, η συντριπτική πλειονότητα των νοικοκυριών έχει ξεχάσει τα… περιττά. Η διαμόρφωση της λίστας με τις απαραίτητες αγορές καθορίζεται από τα διαθέσιμα χρήματα του νοικοκυριού, μετά την αφαίρεση των ανελαστικών υποχρεώσεων, όπως είναι οι δόσεις των τραπεζικών δανείων, το ενοίκιο, οι λογαριασμοί και τα κοινόχρηστα. Επίσης, οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν ότι οι αγορές εκτός λίστας εκτροχιάζουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό και μπορεί να οδηγήσουν σε… δυσάρεστες καταστάσεις και περιπέτειες.

2. Ο προγραμματισμός των αγορών από το νοικοκυριό πρέπει να γίνεται σε μικρότερα χρονικά διαστήματα του ενός μηνός, για να υπάρχει καλύτερος έλεγχος των δαπανών. Συνήθως, τα νοικοκυριά πραγματοποιούν τις αγορές τους μία φορά το δεκαπενθήμερο. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ είναι να έχει εξαντληθεί τουλάχιστον το 80% των αποθεμάτων τροφίμων, χαρτικών κ.λπ.

3. Την τελευταία περίοδο παρατηρείται ότι πολλοί προμηθευτές έχουν μειώσει τις ποσότητες των συσκευασιών, οπότε καλό είναι να γίνεται χρήση της αριθμομηχανής του κινητού τηλεφώνου, προκειμένου να γίνει ο υπολογισμός ανά μονάδα προϊόντος. Ήδη έχουν εκφραστεί πολλές γκρίνιες για προϊόντα τα οποία έχουν σταθερή τιμή αλλά μικρότερη ποσότητα, ενώ δεν λείπουν και οι περιπτώσεις όπου αυξήθηκε η τιμή, ενώ μειώθηκε η ποσότητα.

4. Τα σούπερ μάρκετ εκδίδουν κάθε εβδομάδα φυλλάδια με τις προσφορές και, ως εκ τούτου, οι καταναλωτές έχουν στα χέρια τους μια «πυξίδα», προκειμένου να μελετήσουν μέχρι τελευταίου… σεντ τις αγορές στις οποίες πρέπει να προβούν.

5. Βασική προτεραιότητα πρέπει να δίνεται στις προσφορές,, οι οποίες ωστόσο πρέπει να ταιριάζουν απόλυτα στις ανάγκες του νοικοκυριού, καθώς οι εποχές δεν προσφέρονται για… πέταμα χρημάτων. Έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι η προσέλευση στο σούπερ μάρκετ για την αγορά ενός προϊόντος σε προσφορά, το οποίο δεν είναι απαραίτητο, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε επιπλέον έξοδα.

6. Η αξιοποίηση των πληροφοριών από το ίντερνετ για την αγορά των φθηνότερων προϊόντων από το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ αποδεικνύεται πολύτιμο εργαλείο, καθώς οδηγεί σε εξοικονόμηση χρημάτων, που μπορεί να ξεπερνάει το 10%, σε σχέση με την αγορά από το φυσικό κατάστημα.

7. Πρέπει να προτιμώνται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς από τις έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί αποδεικνύεται ότι διατίθενται στις πλέον ανταγωνιστικές τιμές, αλλά και με πολύ καλή ποιότητα. Αυτό αφορά όλες τις κατηγορίες προϊόντων, εκτός από τα τρόφιμα. Μάλιστα, έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει πολύ αυξανόμενο ενδιαφέρον για αγορές χαρτικών και απορρυπαντικών από αποθήκες και μικρά συνοικιακά καταστήματα.

8. Οι καταναλωτές ιδίως κατά τους τελευταίους μήνες προτιμούν όχι μόνο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και τα χύμα, ιδίως όταν πρόκειται για είδη ευρείας κατανάλωσης, όπως είναι ο καφές, τα όσπρια κ.λπ.

9. Ένα άλλο… μυστικό που αφορά στις αγορές από το σούπερ μάρκετ έχει να κάνει με την τοποθέτηση των προϊόντων. Γενικά, στα πάνω ράφια βρίσκονται τα είδη πολυεθνικών εταιρειών, οι οποίες έχουν πληρώσει για την προβολή, ενώ στα κάτω ράφια βρίσκονται τα φθηνότερα προϊόντα.

10. Τα πιο ακριβά είδη διατροφής είναι τα κρέατα, τα τυριά και τα αλλαντικά και εφόσον η οικογένεια αποφασίσει να μειώσει τις ποσότητες, τότε θα κάνει καλό στην υγεία των μελών της, αλλά και στο… ταμείο του σπιτιού. Το ίδιο ισχύει και για τα «ετοιματζίδικα» φαγητά, τα οποία μπορεί να έχουν ακόμη και διπλάσιο κόστος, σε σχέση με την ετοιμασία τους στο σπίτι.

11. Ειδικά στα οπωροκηπευτικά, οι αγορές συνήθως γίνονται από τις λαϊκές, καθώς είναι πολύ φθηνότερες από τα σούπερ μάρκετ. Επιπλέον, έχει αποδειχθεί ότι οι αγορές στις λαϊκές μετά τη μία το μεσημέρι μπορεί να οδηγήσουν σε σημαντική εξοικονόμηση χρημάτων, σε σχέση με το πρωινό άνοιγμα. Σε πολλές περιπτώσεις, οι διαφορές είναι χαοτικές, οπότε ο καταναλωτής μπορεί να ψωνίσει στη μισή τιμή, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα, αφού οι ποσότητες είναι υπερ-επαρκείς.

 

του Λουκά Γεωργιάδη

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο