Κοινωνία

Τι θα μείνει… όρθιο στο Ελληνικό για να θυμίζει το παλιό αεροδρόμιο

Η επένδυση στο Ελληνικό ανοίγει μια νέα σελίδα στην εικόνα της Ελλάδας και του παραλιακού μετώπου της Αττικής. Πρόκειται για το μεγαλύτερο παράκτιο έργο της Μεσογείου, όπως είπε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Αν και ξεκίνησαν ήδη οι κατεδαφίσεις στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, κάποια από τα κτίρια του φαίνεται πως θα παραμείνουν ως έχουν, προκειμένου να θυμίζουν τις εποχές του πάλαι ποτέ ένδοξου αεροδρομίου με τους αμέτρητους διεθνείς επισκέπτες τότε που η Ελλάδα άνοιγε τις πόρτες της και τα … φτερά της στον κόσμο!

Τρία κτίρια με μοναδική ιστορία δεν θα κατεδαφιστούν στο Ελληνικό και αυτά είναι η παγόδα, το υπόστεγο και το κορυφαίο αρχιτεκτονικό δημιούργημα που ήταν το κεντρικό κτίριο του αεροδρομίου.

Σύμφωνα με το «master plan» η πρώτη φάση του έργου, που αφορά τον καθαρισμό του χώρου και τις κατεδαφίσεις θα κρατήσει περίπου 3,5 χρόνια, ενώ μέσα στο διάστημα αυτό θα χτιστεί το καζίνο, τα δύο ξενοδοχεία και κάποιοι από τους ουρανοξύστες.

Μνημεία νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς

Τα κτίρια που δια νόμου έχουν χαρακτηριστεί μνημεία νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς, δεν πρόκειται να γκρεμιστούν αντίθετα θα ανακαινιστούν.

Αυτά είναι:

– το υπόστεγο της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας (ΚΑΕ), το οποίο θα μετατραπεί σε Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας,

– το υπόστεγο «Παγόδα», το οποίο χτίστηκε από τους Άγγλους και χρησιμοποιούνταν ως αποθήκη,

– το κεντρικό κτίριο του πρώην Αερολιμένα Αθηνών, σχεδιασμένο από τον κορυφαίο Φινλανδό αρχιτέκτονα Eero Saarinen

 

Η παγόδα

Το υπόστεγο “Παγόδα” βρίσκεται στην περιοχή Χασάνι στο πρώην αεροδρόμιο και δίπλα στο αμαξοστάσιο του ΟΑΣΑ. Η κατασκευή του χρονολογείται πριν από το Β’ Παγκόσμιο πόλεμο και χτίστηκε από τους Άγγλους, οι οποίοι το χρησιμοποίησαν ως αποθήκη. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, στο υπόστεγο τοποθετούνταν αεροσκάφη για να προστατεύονται από τις αεροπορικές επιδρομές.

Με τη δημιουργία της Ολυμπιακής Αεροπορίας παραχωρήθηκε στην εταιρεία για τη στέγαση εγκαταστάσεών της. Είναι μονόχωρο κτίριο, ο φέρων οργανισμός του οποίου διαμορφώνεται με ξύλινους τοξωτούς φορείς, που θυμίζουν σκαρί βάρκας ανάποδα τοποθετημένης. Εκτιμάται ότι είναι ένα από τα ελάχιστα παραδείγματα αυτού του είδους τεχνικών εγκαταστάσεων στην Ελλάδα.

 

Το υπόστεγο της Ο.Α

Το υπόστεγο της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας είναι το πρώτο που χρησιμοποιήθηκε για τη συντήρηση αεροσκαφών και χρονολογείται στο 1931. Αρχικά είχε κατασκευαστεί στην Κέρκυρα, στην περιοχή Γουβιές, για να εξυπηρετεί την κίνηση των γαλλικών υδροπλάνων που κινούνταν από την Ευρώπη προς την ανατολική Μεσόγειο. Εκεί διατηρήθηκε μέχρι τον Β ́ Παγκόσμιο Πόλεμο και το 1949 αποσυναρμολογήθηκε και μεταφέρθηκε στο Αεροδρόμιο Ελληνικού. Το υπόστεγο μεταφέρθηκε στο Ελληνικό με πρωτοβουλία του Στέφανου Ζώτου, ιδρυτή της Πολιτικής Αεροπορίας στην Ελλάδα.

Αεροπλάνα θα κοσμούν τους εξωτερικούς χώρους

Όσο για τα αεροπλάνα που έχουν βρεθεί όπως το πρώτο 747, το πρώτο 727 και το πρώτο 737 της Boeing με την αποπεράτωση του έργου υπολογίζεται πως θα κοσμούν τους εξωτερικούς χώρους του συνολικού έκτασης μητροπολιτικού πάρκου των 2.000.000 τ.μ.

 

Για την ιστορία:

Το τελευταίο αεροσκάφος που αναχώρησε από το αεροδρόμιο ήταν ένα Boeing 737 των Ολυμπιακών Αερογραμμών με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, το 2001.

Σχολιάστε ...

NEWSLETTER



Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa