Από τις πρώτες πρωινές ώρες της περασμένης Τετάρτης, η χώρα ζει ένα βαρύ, συλλογικό πένθος. Οι ώρες επέβαλαν από την πρώτη στιγμή τον σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων και την πάνδημη συμπαράσταση στους οικείους τους.

Και ναι, όπως είπε και ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, που παραιτήθηκε αναλαμβάνοντας την αντικειμενική πολιτική ευθύνη για τα διαχρονικά λάθη του ελληνικού κράτους και του πολιτικού συστήματος, όταν συμβαίνει κάτι τόσο τραγικό, δεν είναι δυνατόν να συνεχίζουμε σαν να μη συνέβη. Ο πόνος συνεχίζει να είναι ανείπωτος, αλλά η πλήρης διαλεύκανση των αιτιών που οδήγησαν στην εθνική τραγωδία των Τεμπών είναι επιβεβλημένη.

Η παρούσα κυβέρνηση παρέλαβε τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε προβληματική κατάσταση,που δεν ταίριαζε στον 21ο αιώνα. Η προηγούμενη κυβέρνηση, του ΣΥΡΙΖΑ, όχι μόνον δεν είχε κάνει τίποτε προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού των ελληνικών σιδηροδρόμων, αλλά προχώρησε και στην ιδιωτικοποίησή τους αντί «πινακίου φακής», φροντίζοντας εκ των προτέρων την «αποψίλωσή» τους από προσωπικό, με νόμο του Κατρούγκαλου.

Στα περίπου τέσσερα χρόνια, που πέρασαν, καταβλήθηκε κάθε προσπάθεια για να βελτιωθεί αυτή η πραγματικότητα. Οι προσπάθειες όμως αυτές δεν ήταν αρκετές και σημειώθηκαν καθυστερήσεις. Κατά καιρούς και καθ’ όλη τη διάρκεια της τελευταίας 25ετίας (αλλά και μόλις λίγες μέρες πριν από την τραγωδία στα Τέμπη), υπήρξαν συγκεκριμένες καταγγελίες και προειδοποιήσεις από συνδικαλιστές σχετικά με θέματα ασφαλείας και έλλειψης ηλεκτρονικών συστημάτων (κι αυτά που είχαμε δεν λειτουργούσαν). Το 2017, μάλιστα, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης είχε τονίσει πως η σιδηροδρομική υποδομή της χώρας είναι σε απελπιστική κατάσταση, στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε το δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης, στις 3 Μαΐου.Είχαν χάσει τη ζωή τους τότε τρεις άνθρωποι, σε εκτροχιασμό τρένου που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, λόγω υπερβολικής ταχύτητας. Οι καταγγελίες τότε και τώρα, όμως, δεν διερευνήθηκαν.

Σήμερα, ακόμη και αν η θανατηφόρα σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών οφείλεται, όπως δείχνουν οι μέχρι τώρα έρευνες, σε ανθρώπινο λάθος, θα πρέπει να διερευνηθεί κατά πόσον είχαν ληφθεί όλα εκείνα τα μέτρα –διαχρονικά μάλιστα– που ήταν απαραίτητα για να ελαχιστοποιηθούν οι συνέπειες του οποιοδήποτε λάθους. Η διερεύνηση είναι η δουλειά των αρμοδίων. Απαντήσεις, πλήρως στοιχειοθετημένες, οφείλουν να δώσουν οι υπεύθυνοι και μόνον αυτοί και όχι οι παντοειδείςσπέκουλες, οι άναρθρες κραυγές, τα λαϊκά δικαστήρια, οι πύρινοι λόγοι τηλε-εισαγγελέων, οι δημόσιοι καβγάδες.

Τώρα είναι ώρες συλλογικής ευθύνης και είναι άκαιρο και άκυρο συνάμα να αρχίσει πολιτική αντιπαράθεση με αφορμή το δυστύχημα στα Τέμπη. Προφανώς ευθύνες υπάρχουν για την τραγωδία στα Τέμπη και θα αποδοθούν, όπως διαβεβαίωσε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Το θέμα είναι όμως ότι δεν πρέπει το ζήτημα των ευθυνών να αναδεικνύεται με τρόπο τραγικό, όποτε συμβαίνει ένα ατύχημα ή δυστύχημα, και να τα ρίχνουμε όλα στο «αυτή είναι η Ελλάδα». Η…διαπίστωση αυτή, που κάποτε βγήκε από στόμα πρωθυπουργού, με αφορμή τραγική, ανάλογη της σημερινής, δεν πρέπει να ξανακουστεί. Γιατί αυτή δεν είναι (δεν πρέπει να είναι) η Ελλάδα του σήμερα.

 

του Φώτη Σιούμπουρα

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο